Arbeiders aan de macht

Kinepolis Film Distribution

De Vlaamse en Belgische cinema boert goed. Jaarlijks wordt de rode loper uitgerold voor ettelijke films van eigen podium. Elk jaar maken deze films ook een opvallende act de présence op tal van festivals en durven ze daar een aantal prijzen wegkapen. Die recente films liggen vaak mijlenver af van de ‘boerenfilms’ waarmee onze straten gelegd zijn. Je zou verwachten dat Groenten uit Balen behoort tot die categorie van ‘boerenfilms’ omdat het gaat over de arbeidersklasse en gebaseerd is op een toneelstuk van Walter van den Broeck, maar de film heeft toch meer om het lijf.

Er zijn er al lelijkere verzopen

KFD

Regisseur Frank van Mechelen neemt ons terug mee in de tijd, naar de jaren 70. Een donkere periode begint voor de familie Debruycker wanneer er een staking uitbreekt in Vieille Montagne, de fabriek in Balen waar vader Jan (Stany Crets) ’s middags zijn boterhammen eet en de plaats waar mannen discussiëren of Ursula Andress (het Bondmeisje in Dr. No) al dan niet een man of een vrouw is. De aandacht van de mannen verschuift wanneer hun vakbondsafgevaardigden geen loonsopslag kunnen afdwingen bij de bazen. De arbeiders gaan in staking en eisen een gelijk loon voor gelijk werk met de werknemers in Luik.

De stakers krijgen de steun van een groep studenten die liever de wereld in de praktijk willen veranderen door het uitdelen van folders en het roepen van slogans in plaats van op de schoolbanken te zitten in Leuven. Opkomen voor gelijke rechten is een ding, de rekeningen betalen en zorgen dat er eten op tafel komt is iets anders. Het gezin krijgt het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Zeker wanneer Germaine (Evelien Bosmans) zich laat pakken door een oud schoollief en “vol zit”. Je zou voor minder brieven naar president Nixon of koning Boudewijn schrijven.

Vooruit, leg het maar eens uit

KFD

Groeten uit Balen bevat genoeg drama, tragedie en humor om te boeien en blijven boeien. Het is niet zozeer een bioscoopfilm of een film die qua verhaal andere Vlaamse producties overstijgt. Het is wel een degelijk gemaakte productie die de moeite waard is om te ontdekken op dvd, mede dankzij de prima vertolkingen van Stany Crets en Evelien Bosmans en de altijd prima muziek van Koen Brandt. Wie goed kijkt zal ook Jasper Steverlinck opmerken tijdens de fuif en Natalia achter de kassa van de supermarkt.