Bloederige trouwerij

Rating: ★½☆☆☆
De Spaanse horror thrillers REC en REC 2 waren zulks een grote successen in hun thuisland dat Amerikaanse remakes (de Quarantine films) niet op zich konden laten wachten. Ergens heb ik mijn twijfels dat REC 3 Genesis ook zo’n bewerking ter ere zal komen.

Regie: Paco Plaza
Cast: Leticia Dolera, Diego Martin, Ismael Martinez
Muziek: Mikel Salas

Het huwelijk van Koldo en Clara wordt een grootse bedoening. Familie en vrienden komen van heinde en ver om de trouwerij mee te vieren en alles gaat hen voor de wind. Niet veel later echter vliegen de lichaamsdelen in het rond wanneer het feest overspoeld wordt door bloeddorstige zombies.

Fans van de eerste twee REC-films zullen in dit derde deel een beetje op hun kannibalistische honger blijven zitten. Waar de vorige afleveringen nog een bepaald realisme nastreefden heeft regisseur Paco Plaza hier resoluut voor een komische, trashy aanpak gekozen. Er wordt nog steeds liters bloed verspild en er worden gore dingen gedaan met een staafmixer en een kettingzaag maar het raakt je koude kleren niet. Goedkope schrikeffectjes, nachtvisie camera’s met beverige beelden, alle elementen zijn aanwezig maar de meesten missen hun effect. Het helpt ook niet dat het zombiegegeven plots een demonische draai krijgt of dat het citeren van Bijbelverzen effectiever zou werken als zombie-afweersysteem dan een simpele kogel door het hoofd.

Bloed en beulingen, een ridder outfit als wapenende kledij, een personage dat als ‘Spongejohn’ de kinderen moet entertainen en heel wat foute, Spaanse trouwmuziek (hoewel die vertaalde versie van Eloïse best wel leuk klonk) dat vat REC 3 zowat samen. Los van een goed opgebouwde intro (zo’n 20 minuten) en een originele setting heeft deze korte horrorprent (amper 77 minuten) weinig nieuws of interessants te bieden. Een derde deel dat lijdt aan bloedarmoede, de hakbijl erin!

• Making of
  • Deleted scenes