Review blu-ray: Ghostbusters

Ghostbusters

Sony Pictures Home Entertainment

Didier Van Hoorebeke

Didier

“Who are you gonna call?” Die vraagt stellen velen zich nog steeds wanneer het gaat over spoken. Het antwoord zijn de Ghostbusters. Vier vrouwen in kleurloze overals jagen met heel wat krachtige hightech wapens op slijmerige geesten. Dat is en blijft het uitgangspunt.

Regie: Paul Feig
Cast:  Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Charles Dance, Leslie Jones, Chris Hemsworth
Muziek: Theodore Shapiro

Abby Yates (Melissa McCarthy) en Erin Gilbert (Kristen Wiig) schreven ooit samen een boek over het bestaan van spoken. Na jaren kruisen hun wegen elkaar opnieuw en staan ze voor het eerst oog in oog met een geest. Het slijmerig voorval is voor hen voldoende bewijs dat ze gelijk hadden. Maar als er plots meer en meer spoken opduiken, geloven ze dat er toch iets meer aan de hand is in New York City. Ze gaan op spokenjacht samen met de excentrieke uitvindster Jillian Holtzmann (Kate McKinnon) en de ex-metrobediende Patty Tolan (Leslie Jones).

Ghostbusters

Sony Pictures Home Entertainment

Regisseur Paul Feig vond zijn inspiratie blijkbaar in The Walking Dead, maar wat nu precies die inspiratiebron was, is mij een raadsel. Het verhaal verloopt volgens de standaardformule waarin je de good guys hebt die zichzelf moeten bewijzen en het opnemen tegen een misbegrepen slechterik die het einde van de wereld wil bekomen. Evident om deze Ghostbusters te maken was het niet. Al jaren was er sprake dat de originele cast van de Ghostbusters-film uit 1984 voor een derde keer zouden samenkomen, maar met alle goeie wil van de wereld lukt dat maar niet. Vooral Bill Murray hapte niet toe.

Dat Bill Murray (als geleerde die door een draak door het raam wordt gegooid), Dan Aykroyd (nu als taxichauffeur) en Ernie Hudson (Bill, de begrafenisondernemer en de oom van Patty) een cameo hebben in deze vrouwelijke reboot is mooi meegenomen voor de fans. Ook Sigourney Weaver (tijdens de eindgeneriek) en Annie Potts (als hotelbediende) die in de originele films meespelen zie je even op het scherm. De vierde spokenjager destijds vertolkt door Harold Ramis dwaalt ondertussen zelf rond in het hiernamaals.

Een geslaagde inbreng komt er van Kate McKinnon. Wie het programma Saturday Nigh Live kent, die zal haar herkennen als de actrice die op een fantastische manier Hillary Clinton vertolkt. Tijdens deze Ghostbusters is het een tijdje wachten voordat zij als Jillian iets te zeggen heeft. Maar eens ze wordt losgelaten met haar wapenarsenaal smijt ze zich volledig. Geen kat die de technische praat begrijpt die ze verkoopt over hoe haar gadgets werken, maar het is haar vergeven omdat ze het met zoveel charme doet. Charmant is ook Thor-vertolker Chris Hemsworth als de sullige, onhandige en compleet ongeschikte hunk die niet weet hoe hij een telefoon moet beantwoorden. Maar ondanks al zijn tekortkomingen wordt hij als een hoop lekker vlees beschouwd door vooral Erin. En net dat is lachen met de mannen die enkel mooie goedgevormde vrouwen aanwerven voor hun ‘talenten’.

Ghostbusters

Sony Pictures Home Entertainment

Tippen de vrouwen aan de mannen? Neen, gewoon omdat de originele film behoort tot het collectief geheugen en een klassieker is ondanks de nu achterhaalde speciale effecten. De chemie tussen alle personages zat ook geweldig goed. Deze keer is dat niet altijd het geval. Bij momenten verliezen de acteurs zichzelf in pogingen om per se grappig te zijn. Dat gebeurt telkens ze onderling ruzie maken en de woordspelingen net iets te lang duren. Zo is er een minuscule rol voor Steve Higgins, de sidekick van The Tonight Show-host Jimmy Fallon. Higgins maakt duidelijk dat de meiden niet langer welkom zijn op zijn school en geeft hen op 101 manieren de middelvinger. Het is de eerste keer grappig, een tweede keer kan nog net, maar na de 25ste keer heb je de boodschap begrepen. Tot slot zorgt componist Theodore Shapiro nog voor een gevarieerde en toepasselijke soundtrack met inbegrip van het bekende thema. De film is vanaf 7 december beschikbaar op dvd en blu-ray.

Blu-ray en 3D blu-ray extra’s:

• Bovennatuurlijke ‘featurettes’:
    • “Kevin’s Unsuccessful Job Interview”