Blu-ray review: Game of Thrones 3

HBO

HBO

Vanaf vandaag wordt je kostbare vrije tijd opnieuw ingenomen. Het derde seizoen van Game of Thrones verschijnt namelijk op dvd en blu-ray. Uw dienaar heeft zich al opgeofferd en dit seizoen geheel gewillig bekeken, bestudeerd en goedgekeurd. Met dank aan het wapengekletter op de vlakten van Westeros, ontelbare intriges en gefluister in de gangen van King’s Landing, en de wraakplannen van onze Drakenkoningin.

“Chaos isn’t a pit, chaos is a ladder.”

HBO

Ja, er beweegt weer heel wat in het Noorden en over de Muur. En ook deze keer hebben de makers enkele verrassende wendingen in petto, die je niet ziet aankomen en die je helemaal verweesd laten nazinderen in je zetel. Het tweede seizoen was in de Benelux de best verkochte televisieserie van 2013. Dit derde seizoen zal dat moeten evenaren of zelfs verbeteren. Maar hoe begin je nu een zinvolle review te schrijven zonder al te veel spoilers?

De Lannisters zitten na de mislukte zee-invasie van Stannis Baratheon nog steeds op de IJzeren Troon. Met dank aan vader Tywin (Charles Dance). Hij maakt tijdens dit seizoen opnieuw een verpletterende indruk. Als Hand van Koning Joffrey waakt hij over de goede familienaam. Daarom smeedt hij strategische toekomstplannen voor zijn eigen kinderen. Of ze nu willen of niet. Dat brengt zowel Cersei als Tyrion in een moeilijke situatie. Tywin toont dat je niet op de troon moet zitten om de machtigste figuur in het koninkrijk te zijn.

“You just sent the most powerful man in Westeros to bed without his supper.”

Charles Dance krijgt weer de beste dialogen en zorgt dat elke scène waarin hij speelt net een niveau hoger ligt dan dat van alle anderen. Waar het duivelse karakter van Joffrey vandaan komt, is duidelijk. De enige die aan Dance kan tippen, is Diana Rigg. De enige echte Mrs. Bond en Mrs. Peel uit de The Avengers-serie moet zowat de oudste actrice in de reeks zijn, maar dat deert haar helemaal niet. Als Olenna Tyrell vuurt ze de ene gevatte repliek na de andere af op al haar omstaanders.

HBO

De Lannisters gaan door hun gekonkelfoes dan ook met het leeuwendeel van de aandacht lopen. Al loopt Cersei deze keer meer in de schaduw van haar broers. Buiten de veilige muren van King’s Landing loopt ook nog Jaime Lannister rond. Hij denkt erover na hoe hij kan ontsnappen uit de handen van Brienne of Tarth. Tijdens hun tocht zijn de twee meer en meer op elkaar aangewezen. Brienne moet en zal haar belofte aan moeder Stark nakomen, ook al bekoopt ze dat mogelijk met haar leven.

De wannabe-Koning van Westeros, Stannis Baratheon, likt zijn wonden in zijn grot. Maar opgeven staat niet in zijn woordenboek. Zijn Rode Priesteres moet de kracht van de Heer van het Licht versterken met het oog op de volgende veldslag. Robb Stark, de wolf en Koning van het Noorden, zoekt noodgedwongen naar een hernieuwde alliantie om zo zijn kans op enig succes te kunnen handhaven. En dan is er nog onze geliefde Drakenkoningin Daenerys Targaryen. Zij trekt verder met haar drie draken en bouwt op een slimme manier beetje bij beetje haar eigen leger verder uit.

“What happens when the non-existent bumps against the decrepit? Question for the philosophers.”

De kleine Arya Stark wil terug naar haar moeder, maar botst onderweg op een oude bekende en een aantal nieuwe gezichten. Wie ze kan vertrouwen en wie niet, is niet altijd even duidelijk. Ook haar twee broers, Bran en Rickon, trotseren de natuurelementen en ontmoeten nieuwe gezichten met voor hen belangrijke informatie en gaven. De enige die blijft waar ze is, is de (nog steeds) naïeve Sansa. Zij leeft in weelde, maar blijft een gevangene van haar eigen onkunde. Zelfs wanneer Joffrey valt voor de charmes van Margaery Tyrell, de lieveling van het volk.

HBO

En dan is er nog de bastaardzoon Jon Snow. Hij voelt zich meer en meer aangetrokken tot de wilde meid met de rode haren, Ygritte. Samen met haar, leider Mance Rayder en zijn gigantische leger van Wildlingen marcheert Snow richting de Muur. Die Muur beklimmen lijkt voor elke normale mens een onmogelijke opdracht. Maar is het dat ook voor een kraai?

Iedereen die de vorige seizoenen heeft gezien, weet dat het van geen enkel personage zeker is dat het het einde van een aflevering of seizoen haalt. Een spoiler is het dan ook niet als ik schrijf dat je jezelf maar beter voorbereidt op een afscheid van een of meerdere personages. Sommigen in de reeks moeten zelfs afscheid nemen van hun geliefde lichaamsdelen. Het veroorzaakte bij fans over de hele wereld alvast een schokgolf waar ze nog steeds niet goed van zijn. Een zekerheid die we wel hebben, is dat we een aantal antwoorden zullen krijgen tijdens het vierde seizoen. Daarvan hebben we ook al de trailer gepubliceerd.

Tenslotte vermeld ik nog dat je na de boeken en de series nu ook in strip- ofte comicvorm kunt genieten van de leeuwen, wolven, herten, draken en beren. De tekeningen zijn dik de moeite waard, zeker voor fans van andere graphic novels als The Walking Dead. De comic krijg je trouwens in pocketformaat bij de blu-ray.

De reacties van fans op dit seizoen wil ik je zeker niet besparen.

• A Gathering Storm (DVD, BD)
• The Politics of Marriage (DVD, BD)