Blu-ray review: The Fith Estate

EOne

EOne

Hoe kan ik als regisseur nog geloofwaardig overkomen als ik de filmwereld heb opgezadeld met een tweeluik als The Twilight Saga: Breaking Dawn. Die vraag moet Bill Condon nachten wakker hebben gehouden. Ja, de films hebben veel geld opgebracht. Maar geen 100 Taylor Lautners zonder shirt kunnen mijn mening herzien dat het meer een breaking yawn van jewelste is geweest.

You can’t go far in this world by relying on people. People are loyal until it seems opportune not to be.

EOne

Regie: Bill Condon
Cast: Benedict Cumberbatch, Carice van Houten, Daniel Bruhl
Muziek: Carter Burwell

Het was dan ook moeilijk geloven dat Condon zich waagde aan het verhaal van Julian Assange, de man achter WikiLeaks. En dat Condon dat ook nog eens op een meer dan voortreffelijke en boeiende manier in beeld heeft gebracht. Als openingsfilm voor het jongste Film Fest Gent was The Fifth Estate niet meteen de meest geslaagde keuze, maar de film biedt een heel interessante kijk achter de schermen van alle geheime informatie die Assange op de wereld heeft losgelaten.

In The Fifth Estate volgen we Daniel Domscheit-Berg, een vroege aanhanger en collega van Julian Assange. De film bekijkt de eerste jaren van de website WikiLeaks, die leidden tot het publiceren van een aantal controversiële informatielekken. Het plotse succes van de website bracht zijn makers onmiddellijke bekendheid en transformeerde de informatiestroom van media.

The world needs to know!

De publicatie van deze informatie verliep vaak met heel wat geruzie tussen Julian en Daniel. Julian (een sterke en afgebleekte Benedict Cumberbatch ziet zichzelf als een soort van boodschapper van God die de geheime boodschap moet vertellen. Dat daarbij levens van mensen in gevaar komen valt onder de term casualties of war. Hij is een ADHD’er die maar niet genoeg kan krijgen van de oneindige hoeveelheid aan data en informatie die hij aan een razend en vernietigend tempo wil vrijgeven.

EOne

Daniel (opnieuw sterk acteerwerk van Daniel Bruhl uit Rush), is dan weer de man met het geweten. Hij probeert Julian te milderen en uit handen te houden van allerlei (geheime) diensten. Carice van Houten is zo een beetje de Nederlandse Olivia Wilde. Je ziet ze in allerlei tv-series en films opduiken. Ze heeft niet altijd een hoofdrol of het is niet altijd even opvallend, maar verdorie ze eist toch wel steeds haar plaatsje op.

Zeker jouw aandacht waard is de opvallende muziek door Carter Burwell. De componist van – jawel – The Twilight Saga tapt uit een compleet ander opvallend vaatje.