Blu-ray review: The Mortal Instruments

Eone

Eone

Een boek over een meisje met speciale gaven. En twee jongens die haar hart willen veroveren. Als het eenmaal lukt dan moet het ook een tweede en derde keer lukken. Maar de recente filmgescheidenis leert ons dat het niet altijd zo verloopt. En die vlieger ging helaas ook niet op aan de box office toen The Mortal Instruments: City of Bones in (Amerikaanse) de bioscoop belandde. Op dvd en blu-ray krijgt de film een nieuwe kans. Niet geheel onterecht.

Regie: Harald Zwart
Cast: Lily Collins, Jamie Campbell Bower, Robert Sheehan, Lena Headey, Jonathan Rhys Meyers, Aidan Turner
Muziek: Atli Örvarsson

EOne

Clary (Lily Collins) is een doodgewoon meisje uit New York, totdat haar moeder Jocelyn (Lena Headey) plotseling verdwijnt. Ze komt tot de schokkende ontdekking dat Jocelyn een prominente demonenjager is. Al snel blijkt dat ook Clary speciale krachten heeft. Samen met de sexy Jace (Jamie Campbell Bower) en Simon (Robert Sheehan) beweegt ze hemel en aarde om haar moeder terug te halen uit een mysterieuze schaduwwereld.

Deze City of Bones heeft alle noodzakelijke elementen die een film binnen dit genre vraagt. Het hoofdpersonage is een relatief zelfstandige meid die net pas haar ware ik leert kennen. Ze heeft een ietwat onhandige hunk van een beste vriend (Robert Sheehan, de krullenbol uit de Britse Misfits). En ze botst ook nog eens op een blonde knaap die haar tegen elk gespuis kan beschermen. Hemel op aarde toch. Zeker omdat er in de donkerste hoeken ook weerwolven en andere demonen rondsluipen. Met zo een verhaallijn is elke componist blij. En dat laat Atli Örvarsson horen in zijn mooie score.

Het verhaal van deze City evolueert op een vrij voorspelbare manier. En net die eenvoud nekt City of Bones. Na Twilight moet je straffer uit de hoek durven komen dan de 13de film in een dozijn. We hebben het toch een beetje gehad met dit soort van driehoeksverhoudingen, die spelletjes van aantrekken en afstoten.

EOne

The Host was geen onverhoopt succes. Beautiful Creatures was het kijken niet waard. Deze film sputtert ook aan paar kanten en hoeken en dat is jammer. City of Bones verdient beter. Het heeft zelfs het potentieel van The Hunger Games. Maar doordat de prent flopte aan de Amerikaanse box office bleek als snel dat de kans nihil was op een sequel.

Ondertussen is er beter nieuws. Zo heeft schrijfster Cassandra Clare eind vorig jaar verteld dat in 2014 werk wordt gemaakt van de sequel City of Ashes. En da’s wat mij betreft goed nieuws. De film heeft nog een aantal onbeantwoorde vragen en open verhaallijnen waar de gewone sterveling misschien niet wakker van zal liggen. Maar dit getrainde oog ziet alles en wil dan ook alles zien (behalve dan een sequel op Beautiful Creatures). Dus wat mij betreft krijgt de cast en crew een tweede kans.