Bringing fluffy back

Happy Feet 2

Warner Bros.

Of je nu voor- of tegenstander bent van 3D, niemand kan ontkennen dat deze techniek een duidelijke impact heeft op de films die de laatste jaren zijn gemaakt. Dat blijkt nog maar eens wanneer de ijskoude waterdruppels naar beneden vallen tijdens het begin van Happy Feet 2, sinds 4 april uit in een combopack (blu-ray + dvd), op 3D blu-ray, op dvd en video on demand (hapt even naar adem). Voor de gelegenheid en aardigheid is de combopack verpakt in een zacht pinguïnjasje. GAIA zal het graag horen.

Regie: George Miller
Cast: Elijah Wood, Robin Williams, Brad Pitt, Matt Damon, Pink Hugo Weaving
Muziek: John Powell

In Happy Feet 2 keren we terug naar het adembenemende landschap van Antarctica. Daar zingen en dansen de pinguïns nog steeds op elk moment van de dag. Alleen doet de kleine Erik, zoon van Mumble en Gloria niet mee. Het tapdansen en zangtalent van zijn ouders heeft hij niet meegekregen. De aanmoediging “just do your thing”, is niet voldoende. Onze ‘flufflito’ Erik heeft een solide reden nodig. Die reden vindt hij misschien dankzij Sven, een pinguïn die kan vliegen.

If you want it, you must will it. If you will it, it will be yours.

Naast Eriks verhaal is er dat van Ramon die zoekt naar de liefde van zijn leven. Daarbij verliest hij elke vorm van zelfwaardering eens hij Carmen ziet. Dat laatste is dan weer net hetgeen de garnaal Bill the Krill terugvindt: zijn zelfwaardering en een reden om te leven. Samen met zijn buddy Will the Krill wil hij hogerop de voedsel keten klimmen (of zwemmen). Dat laatste is niet onbelangrijk wanneer gigantische ijsbrokken een tsunami veroorzaken en het continent doen bewegen.

That’s one small step for a krill, one giant leap for a spineless invertebrate.

Deze verhaallijnen zorgen voor nieuwe avonturen waarbij Mumble en Erik zullen moeten samenwerken en elkaars vertrouwen moeten terugvinden. Een gepast lied en bijhorende danspassen werken hierbij heel bevorderlijk. Zo opent deze animatie met een hele goede medley waarin de fluffy beestjes een ode brengen aan Justin Timberlake. Pink is als moeder Gloria een logische opvolgster van de overleden actrice Brittany Murphy aangezien Pink muzikaal ook meewerkte aan de vorige film.

In de originele stemmencast steelt Robin Williams alweer de show met zijn extravagante uitspattingen. Ook Brad Pitt en Matt Damon zijn fantastisch als de kleine garnalen. Pitt loopt over van zelfvertrouwen, terwijl Damon zijn grootste angsten in de opnamestudio naar boven heeft laten komen. De video van zo’n opnamesessie is nog grappiger dan de film zelf. Helaas presteerde de film zwaar onder de verwachtingen tijdens het openingsweekend (amper 21 miljoen dollar in vergelijking met de 41 miljoen van de eerste film). Maar ik heb me toch vrij goed geamuseerd tijdens het bekijken van deze prent.

Op de 3D blu-ray en op de blu-ray/dvd combo vind je volgende extra’s:

• Helping Penguins and Pals
  • How to Draw a Penguin