De controverse van Brian De Palma

Brian De Palma

Universal

Ridley Scott, Clint Eastwood, Woody Allen, Predro Almodovar, Martin Scorsese… het zijn allemaal regisseurs die aan een vast tempo films afleveren. Veelal van goede, zelfs uitstekende kwaliteit, mits hier en daar een misser die door de volgende parel alweer snel is vergeten. Een regisseur die (voor sommigen) in een ver verleden boekdelen sprak is Brian De Palma. De man is verantwoordelijk voor klassiekers als The Untouchables, Scarface, Carlito’s Way, Carrie en zelfs de eerste Mission Impossible blijft voor mij het summum van hedendaagse spionagefilms. Maar de man heeft in een recent verleden een aantal miskleunen, onbegrepen (of onbegrijpbare) en ongewaarde films gedraaid: The Bonfire of the Vanities, Mission to Mars, The Black Dahlia.

In 2013 laat hij Passion op ons los. Het wordt zijn remake van de Franse film Crime d’amour waarin Ludivine Sagnier wraakt neemt op haar hypocriete bazin, gespeeld door Kristin Scott Thomas. De Palma kan hiervoor rekenen op het talent van Rachel McAdams en Noomi Rapace. We schrijven hem dus nog niet volledig af. Iets wat je nooit mag doen. Maar laten we even terugkeren in de tijd, naar de jaren 80 en 81. Toen pakte De Palma uit met twee thrillers: Dressed To Kill en Blow Out.

“When was the last time you had sexual intercourse with your wife, Lieutenant?”

Dressed To Kill is zijn ode aan Psycho, de legendarische film van Alfred Hitchcock. Een gefrustreerde New Yorkse huisvrouw klaagt bij haar psychiater over de gebrekkige bedprestaties van haar echtgenoot. Kort daarna heeft ze een affaire met een onbekende man. De affaire blijft niet zonder gevolgen. De Palma lokte destijds controverse uit door de brutaliteit van verlangens, de geweldpleging en het erotiserend thema. Zijn inspiratie vond De Palma in zijn jeugdjaren toen hij op aandringen van zijn moeder zijn vader moest achtervolgen en proberen betrappen met een andere vrouw.

“What the f*** business is it of yours?”

Een jaar later lokte De Palma opnieuw controverse uit met Blow Out. Hier speelt John Travolta een geluidsspecialist voor B-films. Hij is getuige van een auto-ongeluk. Maar was het wel een ongeluk? De overleden bestuurder van de wagen was een belangrijke senator. Bovendien meent de geluidsman dat hij een geweerschot heeft gehoord. Een klassieke thriller denk je dan, maar De Palma geeft er wel een mooie draai aan. De film brengt de afluisterpraktijken van het Watergate-schandaal onder de aandacht, net als de moord op JFK. Blow-Out is de favorite Brian De Palma-film van Quentin Tarantino. Hij gaf Travolta de hoofdrol in zijn Pulp Ficton op basis van zijn prestatie in deze prent. Een jaar later is de controverse compleet wanneer Al Pacino zijn ketting zaag mag bovenhalen in Scarface.