De kwelgeesten van Noomi Rapace

Beyond

Noomi Rapace maakte een verpletterende indruk door haar vertolking van Lisbeth Salander in de originele Millennium-reeks. Het duurde niet lang of Rapace zat op een vliegtuig richting Londen en Amerika. Als zigeunermeisje in Sherlock Holmes: A Game of Shadows loopt ze nog wat verloren tussen de grote jongens, maar het is vooral uitkijken naar haar prestatie in Prometheus. In deze semi-prequel stapt ze in de voetsporen van Sigourney Weaver. In afwachting daarvan kan je op dvd kijken naar Beyond (ofte Svinalängorna).

Regie: Pernilla August
Cast: Noomi Rapace, Ola Rapace, Tehilla Blad, Outi Mäenpää
Muziek: Sebastian Öberg,Magnus Jarlbo

In dit menselijk drama van Pernilla August speelt ze de rol van Leena, echtgenote en moeder van 2 meisjes. Leena worstelt met problemen en vraagtekens uit haar verleden. Ze heeft niet meteen de meest vrolijke kindertijd gehad. Haar vader en moeder hadden een haat-liefde verhouding met elkaar. Het zijn voorbeeldige ouders zolang de kurk op de alcoholfles blijft. Na ettelijke glazen teveel veranderen ze in twee personen die strijden met woorden, decibels en al te vaak eindigt het in fysiek geweld. De herinneringen komen allemaal naar boven wanneer Leena telefoon krijgt dat haar moeder in het ziekenhuis is opgenomen.

Qua verhaal biedt Beyond niets nieuws. Ook de uitwerking is iets wat we al meerdere keren hebben gezien. Leena verbergt zich in donkere hoeken van kamers, zoekt troost en rust bij zichzelf, keert zich af van haar echtgenoot (gespeeld door Ola Rapace die je in de herfst van dit jaar kunt zien in Skyfall). Ook de confrontatie met haar egocentrische moeder is vrij voorspelbaar. En toch stopt August heel wat kracht in haar film. Vooral door de sterke vertolking van Noomi en Tehilla Blad, die de jonge Leena speelt (ze speelt trouwens ook de jonge Lisbeth in Millennium: Mannen die vrouwen haten.

Vader probeert het als bouwvakker, moeder schrobt en poetst tegen een hongerloon. Veel van dat geld gaat niet naar de kinderen, wel naar drank. Vaak moet de kleine Leena de restanten van een avondje plezier opruimen, zeker als sociale werkers komen aankloppen. Het is slechts een van de vele beelden die blijven hangen van de film. De setting met het typisch jaren 70 behangpapier en interieur maakt de verfilming van dit autobiografisch werk van Susanna Alakoski af. Ook de beklijvende score van Sebastian Öberg en Magnus Jarlbo is een sterkhouder. Beyond was een van de weinige films die mij tijdens het Filmfestival van Gent zo erg is opgevallen en bijgebleven.

Cineast Ingmar Bergman was grote voorstander dat deze film dé uitzending zou worden voor de Oscars. Terecht zeker, maar onpartijdig was zijn stem niet. Pernilla August debuteerde in zijn Fanny & Alexander (1982) als actrice.