De raket in de maan

Le voyage de la lune

O'Brother

Rating: ★★★★★

Met The Artist keerden we ver terug in de tijd. Toen moesten de acteurs het nog hebben van hun charisma en vaak overdreven lichaamsexpressie. Nog veel verder in de tijd deed Georges Méliès vooral beroep op zijn fantasie die onuitputbaar leek. Het toonbeeld van diens verbeelding is zijn stomme film uit 1902 Le voyage dans la lune. Deze filmklassieker is nu verkrijgbaar op dvd met een nieuwe soundtrack gecomponeerd door Air. Het meest legendarische beeld uit de film is dat van een ruimteraket die zich door een oog van de maan boort. Wie Hugo van Martin Scorsese heeft gezien die zal ongetwijfeld de ode aan deze kortfilm herkennen.

O'Brother

Het was de 400ste (!) film van Méliès en nog steeds deed hij alles zelf: scenario, set, regie, productie en het spelen van de hoofdrol. Voyage is een eigen bewerking van twee klassiekers: De la Terre à la Lune van Jules Verne en The First Men in the Moon van H.G. Wells.

Het verhaal gaat over enkele astronomen die een reis naar de maan maken. Daar worden ze gevangen genomen door de maanbewoners, maar ze kunnen gelukkig veilig en wel huiswaarts keren wat gevierd wordt met een heuse parade. Dat laatste stuk is pas in 2002 teruggevonden en in alle glorie gerestaureerd. In 1993 was ook al een handgekleurde versie teruggevonden. De restauratie daarvan begon in 1999 en duurde tot 2010. Uiteindelijk werd deze versie in 2011 vertoond tijdens het Filmfestival van Cannes, met muziek van de Franse groep Air.

Georges Méliès zou het allemaal mooi gevonden hebben, wetende dat de man zoals velen kunstenaars bankroet het aardse bestaan inruilde voor een rijker gevuld eeuwig leven. Volgens Martin Scorsese ligt de oorzaak van dat bankroet bij Thomas Edison (en enkele anderen) die geen royalties betaalde toen hij Méliès’ film vertoonde in Amerika. Het geluk bij deze praktijken is wel dat dankzij deze piraatversies er uiteindelijk nog een versie is teruggevonden. Enkele andere bekende regisseurs zoals Michel Gondry en Jean-Pierre Jeunet vertellen in een documentaire nog uitgebreid over de visie en het belang van deze film en de impact van Georges Méliès voor de ontwikkeling van de filmindustrie.

• The extraordinary voyage
  • A trip to the moon
  • Interviews