DVD Review: Dark Skies

Entertainment One

Entertainment One

De horror-oogst was goed dit jaar. Eentje waar The Children of the Corn jaloers op kunnen zijn. Maar net zoals vorig jaar verbergt de golf van enthousiasme rond het genre ook een serieus kwaliteitsverschil. Kleppers als The Conjuring en persoonlijke favoriet Evil Dead werden afgewisseld door blockbusterprullaria als Carrie, Insidious 2 en The Purge. De enkelingen die daarentegen iets verder keken dan hun neus lang is vonden de kleine parel tussen de Texas Chainsaw 3D-stront. Dark Skies is dan misschien niet die zwarte parel, een stinkende prul is hij allerminst.

Entertainment One

In Dark Skies heeft de Barrett familie het nogal moeilijk. Vader Daniel is werkloos en moeder Lacy moet helemaal alleen voor brood op de plank zorgen. Wanneer op een nacht de keuken in een vuilnisbelt verandert lijken de kiemen gezaaid voor een typische haunted house flick. De ene paranormale gebeurtenis volgt de andere op en voor je het weet krijgen de gezinsleden bloedsnotterende black outs.

Puike premisse, niet? Wel regisseur Scott Stewart slaagt er lang in de spanning aan te houden en de kijker in het ongewisse te laten. Heel even hoopten we op een heerlijke evil child plot maar Stewart kiest voor een andere en mindere weg: sci-fi. Een buitenaardse kracht daagt de familie uit en in een poging zich te redden zoeken de Barretts steun bij elkaar.

Dark Skies is – zeker in de eerste helft – redelijk creepy en dreigend. De keren dat Stewart de kwaadaardige schepsels toont zijn ver van angstaanjagend maar toch blijft de film tot het einde spannend. Daarnaast zien we een degelijke cast met een sterke prestatie van youngling Dakota Goyo. Goyo zet een geloofwaardige puber neer maar het is vooral zijn kwetsbaarheid en de mooie band met zijn kleine broer die zijn vertolking zo sterk maken.

Nooit verrassend of gewaagd maar wel een deftig opgebouwde film die getuigt van vakmanschap. Dat en Keri Russell is een lekker wijf.