DVD Review: Getaway

Er zijn zo van die films waarvan je de vraagt stelt waarom ze in hemelsnaam zijn gemaakt. En als je een review met zo’n zin begint dan betekent dat niet veel goeds. En veel goeds is er dan ook niet aan Getaway, uit op dvd en op video on demand. De openingsscène doet meteen denken aan The Fugitive waarin Harrison Ford zoekt naar de eenarmige moordenaar van zijn vrouw. Maar helaas stopt al snel alle andere vergelijking en diepgang.

I am not going to die for you.

Regie: Courtney Solomon
Cast: Ethan HawkeSelena Gomez, Jon Voight
Muziek: Justin Burnett

De voormalige racepiloot Brent Magna (Ethan Hawke) moet alles op alles zetten wanneer zijn vrouw ontvoerd wordt door een mysterieuze crimineel. Hij bemachtigt de wagen van een jonge vrouw (Selena Gomez) en neemt haar mee op een bloedstollende race tegen de tijd.

Dat is de beste uitleg die je aan het verhaal kunt geven. De twee moeten om de zoveel tijd een opdracht vervullen, anders sterft de ontvoerde vrouw. Veel keuze hebben ze dus niet. Ook niet omdat de politie hen steeds op de hielen zit. Daarnaast ziet en hoort de mysterieuze opdrachtgever alles in de Shelby. Die zit namelijk vol camera’s en microfoons. Op die manier volg je als kijker alles vanuit 101 mogelijke camerastandpunten.

I want my wife back.

Regisseur Courtney Solomon toont dat hij met een zeer beperkt budget toch visueel heel wat kan doen. Maar het verhaal is een element wat je niet mag verwaarlozen. Net als de acteerprestaties. Hawke acteert op automatische piloot. Hij zit achter het stuur, ontwijkt zoveel mogelijk onschuldige mensen en scheurt door de bochten. Aan Selena Gomez ga ik weinig woorden spenderen. Ze zit in de film en daarmee is alles gezegd.

Het lijkt bij momenten op Gone In Sixty Seconds, maar dan zonder Nicolas Cage, zonder Angelina Jolie en zonder nog meer snelle wagens zoals de Shelby. Wie zich toch waagt aan deze film, doe dat dan best via de soundtrack. Justin Burnetts score wordt tijdens de film grotendeels overstemt door al de geluidseffecten. Maar op zich laat hij heel wat potentieel horen. En dat was ook zo tijdens mijn interview met de componist enkele maanden geleden over zijn werk voor deze prent.

• Crash Cams
  • Destroying a Custom Shelby
  • Metal and Asphalt