DVD Review: Now You See Me

Summit Entertainment

Eone

Van imposante kaarttrucs en last minute ontsnappingen tot het laten verdwijnen van mensen. Daar gaat het bij illusionisme om. In het wereldje van de film kent dit ook een langdurige geschiedenis. De bekendste (en ook betere) zijn recent The Illusionist en The Prestige. Regisseur Louis Leterrier waagde zich dus ook aan zo’n film. Namelijk Now You See Me.

Eone

Onder het toeziend oog van een mysterieus figuur leren we de hoofdrolspelers uit de film één voor één kennen. Daniel Atlas (Jesse Eisenberg), de illusionist die zijn trucs vooral gebruikt om vrouwen het bed in te krijgen. Zijn voormalige assistente Henley Reeves (Isla Fisher), die het op eigen kracht probeert en een ietwat macaber gevoel voor dramatiek heeft. Vervolgens Merritt McKinney (Woody Harrelson), een mentalist die zijn zogenaamde krachten vooral aanspreekt om rijke toeristen op te lichten. En als laatste het broekie Jack Wilder (Dave Franco), die vooral indruk maakt met zijn vingervlugheid.

4 amazing magicians. 3 impossible heists. 1 billion dollars. This is no illusion.

Eone

Het zijn vlotte introducties die het enthousiasme aanwakkeren. Een gevoel dat nog eens versterkt wordt als het viertal voor het eerst de krachten bundelt tijdens een zinderende show in Las Vegas. Als extraatje krijgen we het detectiveduo Dylan Rhodes (Mark Ruffalo) en Alma Dray (Melanie Laurent) die de illusionisten van oplichtingen verdenken. Dit alles doet je denken dat je de grote verrassing van 2013 gaat zien.

Zover komt het niet. Op het moment dat het spektakel stopt en de film het van het verhaal moet hebben, gaat het mis. Naast wat vergezochte plotwendingen lost de film geen enkele van mijn verwachtingen in. Nergens wordt de spectaculaire openingsact geëvenaard, met als gevolg dat de film als een kaarsje uitgaat. Zelfs de sterrencast (ook Morgan Freeman en Michael Caine spelen nog grote bijrollen) kan hier niets aan veranderen. Spijtig!

Bijzonder weetje: Now You See Me is uitgeroepen tot de film met de meeste fouten van 2013. Volgens MovieMistakes.com bevat de film maar liefst 80 fouten. Dat is bijna tweemaal zoveel als nummer 2 op de lijst, The Great Gatsby. De grootste blunder in Now You See Me zit in de scène waarin agenten de illustionisten willen arresteren. Daar kan je de reflectie van een microfoon zien in een autoruit.