DVD Review: Planes

Planes

Disney

Veel mensen lagen niet op de vinkenslag voor Planes, een animatiefilm van Disney. Deze spin-off van Cars zou in eerste instantie enkel op dvd zijn verschenen. Maar blijkbaar vond men bij Disney dat het niveau van Planes net iets boven het gemiddelde lag van de doorsnee straight-to-dvd film en kwam de animatieprent bijgevolg ook uit in de filmzalen. Nu pas dus ook op dvd en blu-ray te verkrijgen.

Disney

De verhaallijn is alvast geen hoogvlieger: Sproeivliegtuigje Dusty droomt ervan ooit deel te mogen nemen aan de Wings Across the World Race. Neen, geen wereldtournee van Paul McCartneys band, maar een vliegwedstrijd langs alle uithoeken van de wereld. Zijn angst voor grote hoogtes maakt het Dusty er niet gemakkelijker op en ook zijn minimale wedstrijdervaring is zeker geen voordeel. Maar met de steun van zijn vrienden probeert Dusty zichzelf te overtreffen en zijn winstkansen te vergroten.

Van dergelijke fletse scenario’s gaan er dertien in een dozijn en bijgevolg laat het einde van de film zich makkelijker raden dan de uitslag van een voetbalmatch tussen Nepal en Spanje. Maar wat had u dan ook gedacht? Geniale plotwendingen? Onverwachte sterfgevallen? Open eindes? Het is en blijft dan ook een kinderfilm en die zijn nu eenmaal geen hogere wiskunde. De vele kleurtjes, de grappige stemmen, snorrende vliegtuigen en vele flauwe mopjes lijken perfecte ingrediënten voor een achtjarig kind, maar voor wat oudere kijkers zullen ze vooral luchtziekte in de hand werken. Het enige wat door Planes ongetwijfeld hoge toppen zal scheren zijn de verkoopcijfers van de bijhorende speelgoedfiguurtjes en videospelletjes. Panikeer alvast niet als u deze vlucht mist.