DVD review: The Da Vinci’s Demons

EOne

EOne

Na The Tudors en het vroegtijdig opdoeken van The Borgias lag de weg open voor een nieuwe historische tv-reeks. Scenarist David S. Goyer laat de Engelse koningen links liggen. Hij schuift ook de religieuze invloeden deels aan de kant. Goyver geeft een centrale plaats aan het onvertelde verhaal van Leonardo Da Vinci. Je weet wel de schilder van de Mona Lisa, de Sixtijnse Kapel en de Vitruvian Man. Maar hij was blijkbaar veel meer dan dat. Wat en wie precies hij was leer je aan de hand van The Da Vinci’s Demons.

EOne

Regie: David S. Goyer
Cast: Tom Riley, Laura Haddock, Elliot Cowan
Muziek: Bear McCreary

De serie volgt het verhaal van één van ‘s werelds grootste genieën tijdens zijn turbulente jonge jaren. De jonge Leonardo Da Vinci ontpopt zich tot kunstenaar, uitvinder, minnaar en idealist die niet alleen de toekomst ziet, maar ook creëert. Met deze buitengewone talenten en intelligentie ontpopt hij zich tot een held, maar tegelijkertijd moet hij ook leren leven met de beperkingen van zijn eigen realiteit en omgeving… .

De eerste aflevering toont al meteen de grote droom van Leonardo. Hij droomt van vliegen hoog in de lucht. Daarvoor bestudeert en tekent hij elke beweging die een vogel maakt. Maar die droom moet hij opbergen wanneer hij een aantal onbekende figuren ontmoet die hem meer laat zien dan dat hij ooit voor mogelijk achtte. Zo leert hij dat de tijd een cirkel is. De dood sluit de deur voor de ene, maar opent weer mogelijkheden voor de ander. Door zijn ontmoetingen gaat hij dagdromen. Die gaan over het Book of Leaves waarin tal van geheimen neergeschreven zijn. Geheimen die de Paus liever voor zichzelf houdt. Zo wordt Leonardo opgespoord door de handlangers van de kerkvader.

EONe

Na de eerste aflevering had ik het gevoel dat deze reeks geen spek voor mijn bek is. Het is moeilijk te geloven dat een personage als Leonardo Da Vinci niet kon boeien. Of het lag misschien aan acteur Tom Riley die mij in eerste instantie niet kon bekoren. Neen, het was toch dat niet. Het was eerder een lichte afkeer voor opnieuw iets historisch in combinatie met het katholieke geloof. Het heeft dan even geduurd voordat ik aan de tweede aflevering begon, maar ik werd beloond voor mijn doorzetting. Want de volgende afleveringen hebben me wel kunnen boeien door de intrige, de onverklaarbare ziektes en experimenten, de aparte folterpraktijken, een blote borst hier en daar, maar vooral een steeds boeiender verhaal.

Voor de muziek tekent Bear McCreary. Hij moest aanvankelijk zorgen voor een titelnummer van 30 seconden. Maar toen David S. Goyer de muziek hoorde, liet hij Bear een langere versie schrijven en herwerkte Goyer zijn begingeneriek. Een grotere eer kan er niet zijn voor een componist. Tenzij het winnen van een Emmy, zoals Bear die uiteindelijk kreeg voor deze The Da Vinci’s Demons.