DVD Review: Thor: The Dark World

Paramount

Paramount/Marvel/Disney

De superhelden van Marvel krijg je met geen stokken uit de bioscoopzalen meer. En daardoor maken deze bovennatuurlijke mutanten, mensen met supergaven en goden van andere planeten een opvallende doortocht op VOD, dvd, blu-ray en blu-ray 3D. Je hebt dus keuze in overvloed. En dat gaat ook op Thor: The Dark World.

One son who doesn’t want the throne, another who wanted it too much. Is this to be my legacy?

Paramount/Marvel/Disney

Regie: Alan Taylor
Cast: Liam HemsworthNatalie PortmanStellan SkarsgardKat DenningsTom Hiddleston
Muziek: Brian Tyler

Thor beloofde in zijn eerste langspeler plechtig aan zijn Jane Foster dat hij zou terugkeren. Alleen duurde het even om die belofte na te komen. Loki verdiende eerst een pak rammel en Odins erfgenaam zelf moest vergiffenis krijgen van zijn vader voor zijn ongehoorzaamheid. Daarnaast is er ook dat kleine detail dat een blockbuster zoals deze een dikke twee jaar nodig heeft voordat het eindproduct definitief kan worden gezien.

Maar terug naar Jane. Tijdens het wachten onderzoekt Jane samen met haar assistente Darcy (de immer fantastisch heerlijk grappige Kat Dennings) fenomenen die verwijzen naar de andere planeten en rassen waar Thor het over had. Een van die rassen zijn bloeddorstige elfen die hun kracht halen uit een rode substantie, Aether. Het is de bundeling van alles wat slecht is. Pech voor Jane want zij wordt de gastvrouw van dat kwaad. De elfen ontwaken en willen wraak nemen op Odin en de rest van Asgard die hen bijna hadden uitgeroeid. Daarvoor hebben zij hun krachtbron nodig. Jane die heeft op haar beurt nood aan Thor. En Thor zal op zijn beurt beroep moeten doen op zijn trouwe vrienden én zijn halfbroer Loki.

I saw you with the Avengers in New York!

Paramount/Marvel/Disney

Alan Taylor kreeg de moeilijke opdracht voor het maken van deze sequel. Taylor maakt daarmee de overstap van jaren televisiewerk, met als bekendste serie van het moment Game of Thrones. Het productieproces verliep niet vlekkeloos. Zo werd er tot het laatste moment nog gesleuteld met scènes, effecten en andere productieproblemen. Het maakt van deze The Dark World alvast een betere film dan de eerste met daarin het verwaarloosbaar middenstuk waarin Thor het opneemt tegen de metalen vuurspuwende reus).

Helaas zijn de engelen en de leider van dienst Malekith nogal kleurloos. Ja, ze leven dan ook in het donker, I know, maar ik bedoel dan dat hun motivatie nu niet meteen bijster origineel is. En ook de manier waarop ze hun plan uitvoeren getuigt ook niet van heel veel originaliteit. Tom Hiddleston heeft bovendien de pech dat hij zowat de halve film opgesloten zit in een glazen cel. Maar den Tom bewijst over hoeveel talent en overtuigingskracht beschikt, want hij steelt net als in de eerste film weer de show. Nooit ben je zeker of je hem kunt vertrouwen. Nooit weet je wat zijn volgende move zal zijn. Loki zou zich perfect thuis voelen in Kingslanding uit Game of Thrones.

Wat ook tegenvalt is de ridicule rol van Stellan Skarsgard. De arme acteur wordt gereduceerd tot de clown van dienst die naakt over het scherm moet huppelen. Dat kan anders en beter. In ieder geval zullen we nog meer van Thor zien in een volgende film. Er zijn nog voldoende werelden en vijanden van Thor en Asgard. En Taylor kreeg als dank alvast de opdracht voor het regisseren van Terminator: Genesis.