DVD Review: Top of the Lake

BBC

De nieuwe top serie van BBC, Top of the Lake, speelt zich af in Nieuw-Zeeland en vertelt een verhaal over sterke vrouwen en vieze mannen. Het lijkt wel alsof Nieuw-Zeeland de toerisme-boost die Lord of The Rings onvermijdelijk veroorzaakte, beu is – het land wordt hier niet meteen als de ultieme vakantieplek afgeschilderd. Zware thema’s als verkrachting, zelfmoord, en tienerzwangerschap zijn schering en inslag. Om deze reden werd de serie reeds verscheidene keren vergeleken met Twin Peaks en The Killing. Ik zou Mannen die vrouwen haten (minus de hackkunsten van Lisbeth Salander) en het fenomenale Broadchurch bij dit lijstje toevoegen.

De eerste aflevering van de serie toont Tui, een meisje van 12, die zelfmoord probeert te plegen in een meer. Wanneer blijkt dat ze zwanger is, wordt detective Robin Griffin opgetrommeld, die toevallig daar is om haar (uiteraard) doodzieke moeder te bezoeken. Wat volgt is een ongelofelijk spannende whodunnit die je tot op het veel-te-snel-daarzijnde einde aan je scherm gekluisterd houdt.

De acteerprestaties zijn indrukwekkend. Mijn favorieten: Elisabeth Moss – Peggy’van Mad Men – die een gevoelige, in zichzelf gekeerde en begeerde detective neerzet, en Holly Hunter die de stoere, wijze oma speelt die je altijd al wou. De soundtrack werd verzorgd door Mark Bradshaw en geeft de serie een mystiek en mysterieus karakter. Reden genoeg om te kijken dus.Daarbij, die Nieuw-Zeelandse en Australische accenten zijn eens iets anders dan dat Amerikaanse gekwak, hoewel  ondertitels zeker aangeraden zijn.

Aan de Nieuw-Zeelandse regering: Sorry, het zal jullie niet lukken om de toeristen weg te houden. Ook in Top of the Lake konden jullie de prachtige landschappen niet voor ons verborgen houden.

• Cast & crew interviews
  • Documentaire: From the Bottom of the Lake.