DVD: The Company You Keep

Belga

Belga

Elk jaar kan je tijdens het Film Fest Gent wel een film meepikken met of van Robert Redford. Dit jaar is er het uitstekende All Is Lost. Vorig jaar kon je genieten van de thriller The Company You Keep. Redford staat hiervoor zowel voor als achter de camera. Met die film bevindt Redford zich op bekend terrein. Ook de de uitvoering  volgt een bekend patroon voor wie vertrouwd is met Redfords filmverleden.

Secrets are a dangerous thing, Ben. We all think we want to know them, but if you’ve kept one to yourself, you come to understand that doing so, you may learn something about someone else, but you also discover something about yourself. I hope you’re ready for that.

Belga

Regie: Robert Redford
Cast: Robert Redford, Susan SarandonShia LaBeoufNick Nolte, Richard Jenkins, Julie Christie
Muziek: Cliff Martinez

In de jaren ’60 en ’70 waren een handvol activisten actief. Ze noemden zich The Weather Underground. Ze protesteerden tegen de oorlog in Vietnam. Eerst met vredevolle marsen, het bezetten van straten, maar omdat dat niet hielp veranderden ze het geweer van schouder. De politiek stuurde hun Amerikaanse zonen via loterij naar het slagveld, en daarom bracht The Weather Underground dat slagveld naar Amerikaanse bodem. Met aanslagen wilde ze meer druk zetten op de leiders. Maar na een mislukte bankoverval doken ze allemaal onder.

Gedurende 30 jaar bleef het stil. Tot op de dag dat Sharon Solarz (Susan Sarandon) wordt gearresteerd. De ambitieuze reporter Ben Shephard (een solide Shia LaBeouf) bijt zich vast in dit verhaal. Hij zoekt contact met Nick Sloan (Redford), een advocaat die Sharon niet wil of kan vertegenwoordigen tijdens haar proces. Shepard speurt naar de reden en botst daarbij op allerlei oude en nieuwe informatie. De waarheid zal alles wat we weten over The Weather Underground in een ander perspectief plaatsen.

Belga

Spannend kan je The Company You Keep niet noemen. Daarvoor volgt Redford teveel de vast formule van het genre. Een jongere regisseur met een frisse kijk op vlak van cameratechnieken en visuele stijl had hier een interessantere film van kunnen maken.

Degelijk is deze Company wel. Dat dankt Redford aan de verschillende bijrollen die tijdens hun enkele scènes toch een stempel kunnen drukken en achterlaten. Er is veel (oud) bekend volk: Nick Nolte, Richard Jenkins, Julie Christie, Sam Elliott, Chris Cooper en Brendan Gleeson. De jonge Anna Kendrick wordt dan weer schandalig onderbenut als FBI-hulpje.

The struggle doesn’t end just because you got tired of it.

Terwijl ettelijke jaren geleden Redford scoorde met All The President’s Men en The Three Days Of The Condor, is dat anno 2013 niet het geval met het heel voorzichtige The Company You Keep. Maar als het een troost is: Redford kan nog steeds imponeren. En hij doet dat dus voor 100% in All Is Lost.

• Making of
  • Trailer