I want you to help me catch a killer of women

The Girl with the Dragon Tattoo

Columbia Pictures

Toen het nieuws bekend raakte dat er een Amerikaanse remake zou komen van het Zweedse The Girl with the Dragon Tattoo, was ik niet meteen enthousiast. Remakes vind ik persoonlijk niet altijd een geslaagde filmkeuze, maar in the end zijn veel films remakes of herinterpretaties van hetzelfde verhaal. En met David Fincher (Fight Club) kon dit verhaal over een vrouwenmoordenaar best nog donkerder worden dan Stieg Larssons oorspronkelijke verfilming. De ijzersterke openingscredits en hele promotiecampagne (bekijk die filmposters) zijn al meer dan de moeite waard.

Regie: David Fincher
Acteurs: Daniel Craig, Rooney Mara, Stellan Skarsgard, Christopher Plummer, Robin Wright
Muziek: Atticus Ross en Trent Reznor

All I had to do was offer you a drink

The Girl with the Dragon Tattoo

sphe

Over het verhaal kan ik kort zijn. Mikael Blomkvist (Daniel Craig) heeft net een proces verloren tegen een grote bedrijfstycoon. Hij verlaat de krant Millennium om tijd te nemen voor zichzelf. Veel tijd krijgt hij echter niet. Henrik Vanger (de nog steeds sterke en actieve Christopher Plummer) vraagt hem immers om een 40 jaar oude moord op zijn lievelingskleinkind Harriet op te lossen. Het brengt hem in contact met Hendriks familieleden, the worst kind of people, zoals hij hen zelf omschrijft. Mikael schakelt tevens Lisbeth Salander (Rooney Mara) in als assistente voor het opzoekingwerk.

Doordat ik tweemaal de extended Zweedse versie heb gezien, weet ik nog vrij goed hoe Niels Arden Oplev zijn verfilming heeft aangepakt. Het who done it aspect heb ik ditmaal dan ook links laten liggen. Mijn oog en oor lagen gefocust op Finchers uitwerking. En die verschilt in details (de kat, de product placement, de borsten van Rooney, de butt crack van Craig) of Lisbeths fling in de discotheek). Fincher laat de Millenniumredactie voor 90 procent achterwege (zo wordt Joel Kinneman zwaar ondermisbruikt, terwijl het zijverhaal van de corruptie wel doorweegt tijdens de epiloog) en vervangt hij het door Mikaels relatie met zijn dochter. Het is ook die dochter die hem de belangrijkste tip geeft (en niet Lisbeth) waardoor zijn onderzoek in een stroomversnelling geraakt. Een pluspunt is dat Fincher niet geopteerd heeft om de acteurs met een of ander accent te laten spreken. Enkel de namen krijgen een Zweedse klankkleur.

I am insane

The Girl with the Dragon Tattoo

sphe

Het verhaal van Lisbeth met een flinke hanenkam en tatoeage loopt gelijkaardig. Het duurde even voor ik Rooney zag als Lisbeth en niet Noomi Rapace. Vooral omdat Rooney veel jonger en kwetsbaarder overkomt dan de harde tante die Noomi is. Maar eens Rooney onder handen wordt genomen door haar nieuwe voogd en wraak neemt, verandert het fragiele meisje in een vrouw met ballen aan haar lijf. Ook haar antisociaal gedrag is sterk. Het doet me denken aan het personage van Saga Norén (Sofia Helin) in de reeks The Bridge, maar dan zonder de komisch bedoelde ondertoon. De transformatie in haar personage weerklinkt in de muziek door Trent Reznor en Atticus Ross na haar wraak en de doorbraak van Mikael. De grijze/blauwe kleur van de buitenopnames brengen dezelfde sfeer die eigen zijn aan de Zweedse films en series.

Of deze versie nu beter of slechter is dan het origineel is moeilijk te zeggen. De impact is anders door, zoals gezegd, ik met voorkennis van de afloop, deze Tattoo heb bekeken. Moet je dan Finchers versie aan jou laten passeren? Absoluut niet. Net zoals je kunt genieten van zowel Let The Right One In en Let Me In. Zeker in combinatie met de uitbreide extra’s.

Extra’s dvd en blu-ray:

• Audiocommentaar van regisseur David Fincher

Extra’s blu-ray: