Review: The Invader

o’brother distribution

The Invader is de eerste langspeelfilm van multimediakunstenaar Nicolas Provost. De film vertelt het verhaal van Amadou, een Afrikaanse bootvluchteling die in Italië aanspoelt en zijn weg naar Brussel vindt. Provost gebruikt Brussel als decor voor de evolutie van de illegale vluchteling. Die is het slachtoffer van uitbuiting, onhandige revolte en vooral eenzaamheid. Overal waar hij komt is hij een buitenstaander, een indringer.

o’brother distribution

Regie: Nicolas Provost
Cast Issaka Sawadogo, Stefania Rocca
Muziek: Evgueni Galperine

Provost had hier als Belgische regisseur makkelijk een sociaal drama van kunnen maken, maar er is in deze film veel meer aan de gang dan het verhaal van de hulpeloze vluchteling in een harteloos land. Amadou (Issaka Sawadogo) treedt al van in de eerste scène op als een soort oer-mannelijke sauvage. Hij neemt zijn lot in eigen handen en weigert zich als slachtoffer te gedragen. Hij waagt zijn eigen leven om zijn vriend te redden en stort zich met volle overtuiging op het vinden van liefde in een grijs land.

T’es rien du tout toi, ici…

Nog meer dan een tragisch gevecht om erkenning, krijgen we een visueel verhaal te zien. Provosts stijl is gesofisticeerd en consequent. Hij gebruikt zijn visuele stokpaardjes (weerspiegeling, menselijke anatomie) evenwichtig en gericht. Brussel wordt meer een operadecor dan een wereldstad en de individuele psychologie van de personages zindert door de straten.

o’brother distribution

In de kortfilm Exoticon (een lo-fi versie van The Invader) focust Provost nog even op de eenzaamheid van de vreemdeling. De setting is Oslo en Sawadogo is er een gescheiden vader van een jong meisje. Zijn sociale isolatie leidt tot zelfdestructie en escapisme. Sawadogo’s présence in de films is charmant. Zijn lichamelijkheid botst hard met alles dat in zijn weg komt. Zijn verleidingstechnieken zijn schaamteloos agressief maar zodanig oprecht dat je hem nooit als slachtoffer kan zien.

Kort gezegd is The Invader een heel volledig kunstwerk. Elk aspect ondersteunt de andere en de artiest werkt de relatie tussen individu en omgeving grondig uit met een visuele finesse die maar zelden voorkomt.

– trailers
– kortfilms: Exoticon, Induction