DVD: The Walking Dead seizoen 3

Eone

Eone

Het klinkt vreemd, maar sinds een aantal jaar kan ik mijn lief met een specifiek cadeau gelukkig maken. En het is dan nog niet eens voor zijn verjaardag. Als ik nog maar de hoes half heb getoond van The Walking Dead klampt hij mij vast. Hij rukt de plastieken verpakking in stukken, maakt daarbij wat gorgelgeluiden én er is zelfs wat kwijl. Het is alsof hij vers vlees en bloed heeft geroken. Ik wist dus wat zijn reactie zou zijn toen ik de blu-ray van het derde seizoen van The Walking Dead tevoorschijn toverde. Het duurde nog geen minuut of aflevering een was aan het afspelen.

Muziek: Bear McCreary

Eone

Onze hoofdpersonages staan opnieuw voor een onmogelijk opdracht. Ze moeten een gevangenis vol zombies trotseren en het opeisen als hun nieuwe thuis. Die strijd gaat gepaard met expliciet bloedvergiet, ledematen worden in stukken gehakt, en schedels worden op allerlei manieren tot een hoopje moes herleid.

Het overmeesteren van de zombies is een ding. De achtergelaten gevangenen duidelijk maken hoe ernstig de situatie is, da’s iets anders. Maar they get the picture eens de zombies hen te lijf gaan. Niet onbelangrijk is dat er een sprong in de tijd wordt gemaakt. Lori (Sarah Wayne Callies) is hoogzwanger. En een baby op een zombiewereld zetten is geen evidentie.

Bovendien wordt Andrea (Laurie Holden) samen met haar nieuwe samurai vriendin Michonne (Danai Gurira) verwelkomt in het stadje Woodbury. Daar zwaait de Governor (David Morrissey) de plak. Hij zorgt voor zo’n 70 mensen. Het lijkt de ideale veilige haven. Maar de Governor heeft geheimen en een temperament die bij elke aflevering meer en meer naar bovenkomt. Een ultieme confrontatie tussen hem en Rick Grimes (Andrew Lincoln) kan niet uitblijven.

Ik blijf ook na dit seizoen grote fan van The Walking Dead. De verhaallijnen zitten opnieuw goed in elkaar. De spanning snijdt door merg en been, vraag dat maar aan mijn wederhelft die steeds maar naar het tv-scherm bleef roepen en zowat een halve meter uit de zetel sprong. Heerlijke momenten zijn het. Deze keer vormen de zombies niet het grootste gevaar, maar de mens zelf. De regel dood of sterf zelf wordt meermaals op een harde manier duidelijk gemaakt.

Eone

De makers hebben een pak verrassingen in petto. Opnieuw is geen enkel hoofdpersonage zeker dat ze blijven leven. Dus, zet je maar schrap voor een afscheid, of enkele vaarwels. Maar daarnaast is er ook een blij weerzien of twee. Vertellen wie dat is, zou zonde zijn. Maar de ene wordt een heuse spilfiguur in dit seizoen. Het zalige aan The Walking Dead is ook dat het aantal afleveringen per seizoen toeneemt. Het eerste seizoen bestond uit zes delen, het tweede uit dertien en dit derde seizoen telt zestien afleveringen. Dus nog meer kijkplezier.

In Amerika is het tijd voor seizoen 4. Dus dat wordt opnieuw een jaartje wachten. Maar het is het wachten meer dan waard.

• Featurettes
  • Audiocommentaar