DVD Review: Welcome To The Punch

EOne

EOne

In 2008 pakte regisseur Eran Creevy uit met Shifty. Een film over een cocaïnedealer in Londen wiens leven overhoop wordt gegooid door de thuiskomst van een vriend. Nu heeft hij een opvolger klaar: Welcome To The Punch. Hij krijgt hiervoor de medewerking van een stel sterke acteurs. De naam van Ridley Scott als producent zal ongetwijfeld vele van hen over de streep hebben getrokken.

Regie: Eran Creevy
Cast: James McAvoyMark StrongAndrea RiseboroughPeter Mullan, David Morrissey
Muziek: Hans Escott

Eone

James McAvoy (X-Men: First Class, Wanted) speelt de hoofdrol in de intelligente actiethriller Welcome to the Punch. McAvoy speelt detective Max Lewinsky. Aan het begin van de film zie je hoe hij achter de crimineel Jacob Sternwood (Mark Strong) aanzit. Hij krijgt hem bijna te pakken. Bijna, want Sternwood schiet hem in zijn knie. Drie jaar later voelt Max nog steeds de pijn in zijn knie. En het kriebelt ook nog steeds om Sternwood achter de tralies te krijgen. Die kans krijgt hij als Sternwood uit zijn schuilplaats wordt gejaagd door toedoen van zijn zoon.

Het is de start van een kat-en-muisspel. Terwijl de uren verstrijken, komen ze erachter dat niets is wat het lijkt… . Elkaar vertrouwen is een optie, maar durven en kunnen ze dat risico nemen? Wie met plezier kijkt naar misdaadfilms als Dead Man Down en The Sweeney zit zeker goed met Welcome To The Punch. Deze film baadt in dezelfde grauwe en blauwe cinematografie. Daardoor worden bijvoorbeeld de gele nummerplaten van de motoren tijdens de openingsachtervolging extra in de verf gezet. Creevy maakt zorgvuldig gebruik van slowmotion en een prima framework.

I’ll tell you why I’m a good soldier, because of selfless commitment

EOne

De acteurs doen wat ze moeten doen met het scenario dat ze in handen krijgen. McAvoy en Mark Strong vormen prima tegenstanders. Max is de misnoegde agent. Wat baadt goed werk leveren als je toch wordt vergeten. Strongs Sternwood is de crimineel die legendarisch is geworden door ontvoeringen, overvallen, inbraken en afpersingen. Helaas is dat vooral van horen zeggen. Veel van zijn criminele activiteiten zie je niet. Andrea Riseborough speelt net als in Oblivion in een prima bijrol. Van haar had ik graag nog meer gezien. En dat gaat ook op voor Peter Mullan en David Morrissey. Een eervolle vermelding is er voor de Brit Harry Escott (The Selfish Giant). Hij zorgt opnieuw voor een gesmaakt sounddesign.

Alles bij elkaar genomen is dit een niet onaardige politiefilm voor op een zaterdagavond. Maar voor in primetime ontbreekt er net die noodzakelijke punch, die mokerslag waar je verstomd van zult staan/zitten. Nu moet je het stellen bij een prima begin, een beklemmend containermoment, een grappige theepauze bij de oma en een memorabel bezoek aan het mortuarium.