DVD/Blu-ray review: Under The Dome – Seizoen 2

Amblin Television, Baer Bones, CBS Television Studios

Amblin Television

Rating: ★½☆☆☆

Under The Dome is een serie die is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stephen King. Zijn boeken zijn al zeer vaak geadapteerd voor tv en de bioscoop, zoals o.a. The Shining, The Mist en The Shawshank Redemption. De serie Under The Dome gaat over de inwoners van een dorpje Chester’s Mill dat op een dag plots onverklaarbaar wordt ingesloten door een enorme dome, een soort glazen viskom.

(Let op: spoilers)

Under The Dome

Het vorige eerste seizoen van Under The Dome sloten we af wanneer de slechterik Big Jim (Dean Norris, Breaking Bad) zijn bijna-psychopatische zoon Junior (Alexander Koch) aanzet de ‘held’ van het dorp te executeren. Deze held Dale ‘Barbie’ Barbara (Mike Vogel, Pan Am) werd verantwoordelijk gesteld voor de moord op de radioproductie-assistente Dodee (Jolene Purdy), ook al was die eigenlijk gepleegd door Big Jim. Dit seizoen start met Barbie die bijna wordt opgehangen. Plots vallen er op het plein verschillende mensen neer en vliegt alle metaal naar de wanden van de dome. Zo start een nieuw seizoen van UTD waarin een mysterieuze jonge vreemdeling in het meer valt, de voedselvoorraad sterk afneemt door allerlei plagen en de weg uit de dome wordt gevonden.

Het eerste seizoen ging van start met een redelijk sterke pilot, maar raakte verder in het seizoen al snel wat verloren in allerlei toevalligheden en plottwisten die de verhaallijnen lieten aanslepen. Voor de kijkers die toch besluiten de serie een tweede kans te geven, het tweede seizoen is wederom een kleine teleurstelling. Met de dood van enkele bijfiguren wordt de hoop op een beter seizoen al meteen in de kiem gesmoord. Zij maken namelijk plaats voor ergerlijkere personages die de cast aanvullen. Zo is er de wetenschaps-bot Rebecca en de verdachte eenzaat Sam. Die laatste wordt meteen voorgesteld als een personage waarvoor we moeten oppassen. Nog voor er verdere ontwikkelingen zijn, zien we meteen aan zijn blik dat hij de vreemdeling die in het meer belandt heeft gekend. Daardoor verdenk je hem al snel van allerlei andere zaken.

Het meest opmerkelijke aan seizoen twee is toch wel Barbie die uit de dome ontsnapt. Eindelijk krijgen we daardoor een blik op de buitenwereld en eindelijk zijn we ook eens verlost van de vreselijke personages in de dome. Spijtig genoeg leren we niets meer aan die andere zijde. Barbie kijkt nooit naar het nieuws en neemt geen enkele krant in zijn handen.

Er zit ook heel wat geladen Amerikaanse ideologie in deze serie. Dit wordt verduidelijkt tijdens de aanslepende argumenten over de Amerikaanse visie op wetenschap, geloof en hoop tussen bijvoorbeeld Rebecca en Julia. Helaas is elk argument of gesprek tussen hen betekenisloos en leeg. Bovendien komt hun gekibbel nogal kinderlijk over. Vooral wanneer hun wereld onder de bol vergaat en iedereen zich als psychopaten begint te gedragen, omdat er toch geen gevolg wordt gegeven aan hun daden. Sam, Lyle, Rebecca en natuurlijk ook Jim hebben ondertussen allemaal iemand vermoord of proberen te vermoorden en mochten toch deel blijven uitmaken van het avontuur. Doordat deze slechteriken deel blijven uitmaken van de centrale groep doen ze later uiteraard nog iets zotter en drastischer. Zo worden personages neergestoken, gaat de ander de rest te lijf met een bijl en wordt het oh zo belangrijke ei weggegooid.

We kunnen concluderen dat Under The Dome in seizoen twee verder duikt in een lachwekkende spiraal, die dankzij de verschrikkelijke personages met belabberde dialogen doet denken aan een goedkope soap gevuld met dome-gerelateerde gevaren waarop er nooit enige antwoord zal komen. Toch blijft UTD verbazend genoeg een intrigerende serie en blijven de aanhangers trouw. Misschien in hoop wel antwoorden te krijgen die zo de glazenbol en zijn mysterie onthullen of omdat het best wel interessant is in een micro-omgeving de wereld te zien vergaan.

Het tweede  seizoen is sinds december 2014 beschikbaar op zowel dvd als blu-ray en heeft tal van extra’s, zoals:

• A Journey Through Season 2;
  • Deleted Scenes;