DVD/Blu-ray review: Birdman

Birdman

20th Century Fox

Terwijl Birdman in sommige bioscoopzalen nog altijd geprogrammeerd staat, kan je de Oscar-prijsvogel van het jaar nu al in huis halen.

Vijftien jaar geleden verbaasde Alejandro González Iñárritu vriend en vijand met zijn sensationele debuutfilm Amores perrosDaarin vormde een tragisch auto-ongeval het bindend element tussen drie verschillende verhaallijnen die met elkaar in aanraking kwamen. Een vergelijking met de episodische opbouw van Pulp Fiction (1994) werd snel gemaakt, maar dekt niet de volledige lading. Hoewel Quentin Tarantino tegen de overgang naar het millennium tot ver voorbij de Amerikaanse landsgrenzen had school gemaakt, stelt de Ierse criticus en docent Mark Cousins in zijn boek Close-up, wereldgeschiedenis van de film dat Iñárritu ook de sociale commentaar van Luis Buñuel toevoegde aan de structuur van Tarantino’s bejubelde misdaadfilm.

Birdman

20th Century Fox

De versplinterde syntaxis bleef behouden in het verdere werk van de Mexicaanse cineast, dat eveneens getekend werd door de bloeiende samenwerking tussen Iñárritu en zijn gewezen studiegenoot: scenarist Guillermo Arriaga. In 21 Grams en Babel schetste het duo een vaak somber, weinig hoopgevend beeld van de samenleving en kwamen de rauwe emoties aan als een dreun. Net wanneer je dacht dat de gefragmenteerde vertellingen stilaan een formule dreigde te gaan worden, wist de regisseur daar afstand van te nemen. Dit resulteerde in een verpletterend noodlotsdrama (Biutiful), over het afscheid van een terminale kankerpatiënt. Geen mens die echter een grotere stijlbreuk kon voorspellen dan het daaropvolgende Birdman, de Oscar-triomf van 2015, waarvoor het ontwapenende Boyhood de duimen moest leggen.

Michael Keaton vertolkt Riggan Thomson, een aan lager wal geraakte filmster die enkele decennia geleden furore maakte als superheld, maar nu reeds lang uit de schijnwerpers is verdwenen. Met een ambitieus, zelf bewerkt Broadway-stuk (naar Raymond Carver), waarvan hij ook de regie en hoofdrol op zich neemt, hoopt de man zijn carrière alsnog uit het slop te halen. Geplaagd door zijn eigen onzekerheden, moet Riggan tussen de chaotische repetities ook nog zijn vervreemde dochter (Emma Stone), een narcistische tegenspeler (Edward Norton) en zijn alter ego trotseren.

Birdman

20th Century Fox

Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance) is een verademing om naar te kijken. Zelden heb ik nog een Amerikaanse prent gezien die zo verduiveld grappig uit de hoek komt, zonder dat de humor pretentieus gaat klinken. Ironisch genoeg luidt de zwarte komedie ook een nieuwe start in voor Michael Keaton, die een geweldige comeback maakt.

De film wekt de illusie opgenomen te zijn in één lange, ononderbroken take, maar schijn bedriegt. Het is een technisch halsbrekend huzarenstukje, waarbij de ruimte van de theaterstudio langs alle mogelijke kanten wordt verkend. De camera van de gevierde director of photography Emmanuel Lubezki glijdt met wonderbaarlijke souplesse door en rondom de gangen van de bühne. In een hilarische scène raakt Riggan zelfs uit de schouwburg gesloten en is hij genoodzaakt om in zijn ondergoed over het tjokvolle Time Square te rennen om weer binnen op de planken terecht te komen. Birdman is vooral een film waarin alles precies juist zit: van de heerlijk op elkaar afgestemde ensemble-cast, de gedurfde jazzy drumsoundtrack van Antonio Sanchez, tot de knetterende dialogen. Keaton mag dan nog de show stelen, de grootste verrassing komt van rasverteller Iñárritu, die deze scherpe satire over de heersende celebritycultuur voortstuwt tot een ronduit wervelende brok cinema.

Birdman

20th Century Fox

Extra’s DVD: