DVD/Blu-Ray Review: Blackhat

Universal Pictures

Universal Pictures

De nieuwe film van Michael Mann haalde bij ons niet eens de zalen. Laat dat vooral geen reden zijn om u ervan te weerhouden deze uitstekende thriller alsnog een kans te geven op DVD, Blu-Ray of VOD.

Zelfs voor een regisseur als Michael Mann, met alom gerespecteerde titels op zijn actief zoals Heat, The Insider en Collateral, is het in het huidige filmlandschap zo goed als onmogelijk om zich te profileren met werk dat niet behoort tot allerlei geïntegreerde werelden van een legertje superhelden, of kan rekenen op ingebouwd potentieel van een bestaande franchise. Blackhat was zo’n kolossale ramp aan de Amerikaanse kassa’s , dat de studio vervolgens besloot om de film niet meer overal uit te brengen om zo toch nog enigszins te kunnen besparen op marketingkosten. Dit soort volwassen, meer contemplatieve thriller, vindt dan ook steeds moeilijker een niche in het commerciële circuit. Daar kan ook de aanwezigheid van een grote naam als Chris Hemsworth weinig aan veranderen.

Universal Pictures

Universal Pictures

Voormalig Knack-recensent Patrick Duynslaegher noemde Mann ooit een ‘arrogante hyperstilist’ , een uitstekende omschrijving van de virtuoze, bijna abstracte misdaadfilms die een groot deel van zijn carrière tekenden. Die wereld van de urbane misdaad, is nog steeds latent aanwezig , maar vormt hier niet langer het hoofddecor van de intrige. ‘Blackhat’ is de codenaam voor een ‘hacker’ met slechte bedoelingen, een desperado van de virtuele wereld, die geen banken meer overvalt, maar financiële manipulaties en aanslagen bestuurt vanachter het klavier. Wanneer zo’n ‘blackhat’ de koelturbines van een  nucleaire centrale in China doet stilvallen, roepen de Chinese en Amerikaanse autoriteiten de hulp in van Hathaway (een wat onhandig gecaste Hemsworth) – zelf een veroordeelde cybercrimineel. De zoektocht leidt het team naar Hong Kong, waar onopvallende tussenpersonen en een privé-militie, de meer tastbare belangen van de duistere operatie verdedigen.

Ook nu nog spelen de films van Mann in een universum van koele ‘professionals’, die zich op berekende wijze met elkaar meten en daarbij liefst zo veel mogelijk afstand houden van de werkelijke actie, zich bewegend als stukken op een steeds complexer schaakbord.  De Amerikaanse criticus Jess Cataldo omschreef de film in Slant Magazine  treffend als ‘a seemingly all-encompassing grid, expanding into a graceful visual motif’. Het ‘raster’ van het virtuele net beheerst inderdaad de film (de prent opent met een plastische interpretatie van een aanslag die met digitale middelen wordt uitgevoerd) en verbindt oorzaken en gevolgen met elkaar op plaatsen die in de werkelijke wereld geen enkele verbintenis vertonen.  Die anonieme plaatsen worden door Mann  – voormalig fotograaf – eveneens in beeld gebracht als abstracte rasterpatronen, vaak in nauwelijks verholen hommages aan het verbluffende picturale werk van fotografen als Andreas Gursky en Michael Wolf.

Universal Pictures

Universal Pictures

Bijna vijfendertig jaar geleden, schreef de gezaghebbende kunsthistorica Rosalind Krauss reeds over het ‘grid’ of ‘raster’ als onderliggende basis voor alle moderne kunst, een idee dat als een rode draad doorheen de filmografie van Michael Mann loopt en hier ook vertaald wordt naar het gebruik van nieuwe digitale technieken. Op dat raster ent de ondertussen 72-jarige veteraan de tactiele schoonheid van de digitale videokunst. Lev Manovich merkte in het zeer lezenswaardige The Film Theory Reader ooit op dat met de spectaculaire ontwikkelingen inzake digitale technieken, cinema langzamerhand evolueerde naar een subgenre van de schilderkunst. De films van Michael Mann zijn daar een treffend voorbeeld van, met een cineast die niet langer gebonden is aan de werkelijke omstandigheden van licht, locatie en actie, maar zelf een wereld op zijn canvas borstelt die hij volledig kan manipuleren. Meestal worden die manipulatieve technieken aangewend voor opzichtige CGI-effecten, Mann gebruikt ze voor een wervelend spel met schaduw, lichtinval en kleurtinten.

Universal Pictures

Universal Pictures

De allesomvattende esthetische ervaring die Blackhat biedt, staat geenszins de pertinente vragen in de weg die de plot van de film oproept. Dit is een prent die onder een continue latente dreiging zich ontplooit, in de donkere realiteit van de wereld na 9/11, die niet langer beheerst wordt door duidelijke ideologische breuklijnen, wel door gevaar dat uit elke hoek kan komen. Dat er evenwel onder het netwerk van virtuele slagaders die de planeet doorkruisen, kwetsbare menselijke levens liggen, wordt op confronterende manier duidelijk in de finale, waarin het raster nu niet langer immaterieel is, maar bestaat uit de lange rijen dansers op een lokaal Maleisisch festival. De bewegingen en manipulaties blijven dezelfde, maar nu ervaren we ook de brutale lichamelijke gevolgen , een punt dat de film ook al eerder maakt door de hoogtechnologische thrillerelementen te contrasteren met de harde realiteit van de lijfelijke strijd.

Verkrijgbaar op DVD en VOD. Blu-Ray is evenwel de drager die de uitzonderlijke schakeringen in de fotografie van de film optimaal recht doet. Extra’s omvatten korte docu’s over cybercriminaliteit en het kiezen van de locaties.