Explosief familiedrama

Incendies

Eenvoudig kan je de uitdaging van Denis Villeneuve voor het maken van Incendies niet noemen. Een film over geloof, familiewaarden, tradities en het Midden-Oosten maak je niet voor het plezier, wel omdat je iets te vertellen hebt. En Villeneuve heeft zeker iets te vertellen. Dat merk je al in het begin bij het zien van kleine jongens die een scheerbeurt krijgen onder het oog van gewapende mannen terwijl het nummer You and Whose Army? van Radiohead de ruimte vult. Een van de jongens valt op door zijn indringende blik richting de camera en de tatoeage op zijn hiel. Het is een belangrijk herkenningsteken, zo blijkt later.

“A promise is a sacred thing”

Twin Pics

Bij de notaris krijgt de tweeling Jeanne (Mélissa Désormeaux-Poulin) en Simon (Maxim Gaudette) voor het eerst te horen dat hun vader nog zou leven en dat er ergens nog een broer van hen rondloopt. Ze geloven niet dat hun moeder dat al die jaren voor hen verborgen heeft gehouden. Veel zin in het zoeken naar de familieleden heeft Simon niet. Met de dood van hun moeder keerde immers de rust terug in hun eigen leven. Deze informatie zal enkel en alleen maar leiden tot nieuwe onoplosbare vraagstellingen.

“One plus one, does it make one?”

Twin Pics

Het verhaal is er een met een voorgeschiedenis van 35 jaar, opgedeeld in 5 stukken volgens het toneelstuk. Het is een verhaal over het schenden van de goede naam van de familie, het onvrijwillig moeten achterlaten van een kind, ettelijke malen op het nippertje ontsnappen aan de dood (de busscène blijft achtervolgen) en een vastberaden moeder die ondanks alles blijft zoeken en doorgaan.

Verlaten dorpen, afgebrande weeshuizen, verkoolde lichamen, het is niet de droomlocatie waar je wilt vertoeven en het is niet de feel good movie om na een dag hard werken bij te liggen luieren. Het is wel een sterk stukje cinema dat je niet mag missen. Incendies was goed voor een Oscarnominatie, een verdiende nominatie en misschien was deze film wel degene die iets meer recht had op dat beeldje dan In A Better World.

[youtube id=”YDf-XuYid1A” w=”600″ h=”400″]