Game of Thrones: Win of sterf

Game of Thrones

HBO

Regie: Alan Taylor, Brian Kirk, Daniel Minahan …
Cast: Sean Bean, Kit Harington, Peter Dinklage, Emilia Clarke, Maisie Williams
Muziek: Ramin Djawadi

Wat maakt een goeie leider? Charisma? Fysieke kracht? Eergevoel? Rechtvaardigheid? Compassie? Of een mengeling van al deze zaken? Dat vraagstuk loopt als een rode draad doorheen het eerste seizoen van fantasy serie Game of Thrones, een hit voor de Amerikaanse betaalzender HBO en nu bij ons verkrijgbaar op dvd.

HBO

De Seven Kingdoms van Westeros zijn geschaard onder het bewind van koning Robert Baratheon (Mark Addy) na een revolte tegen de tirannieke Targaryen-dynastie. Roberts rechterhand in de rebellie was Eddard Stark (Sean Bean), Heer van Winterfell en jeugdvriend van de vorst. Wanneer hun gemeenschappelijke mentor en huidige Hand of the King, de hoofdadviseur van het hof, Jon Arryn overlijdt, gaat er een schokgolf door de machtsverhoudingen binnen het rijk. Meer dan één geïnteresseerde partij maakt een aanspraak op de felbegeerde Iron Throne, gesmeed door de eerste Targaryen-overheerser uit de zwaarden van zijn gevallen vijanden.

Naar traditionele HBO-normen is Game of Thrones een dramaserie om het hoofd bij te houden. De pilootaflevering Winter Is Coming, de omineuze leuze van de Starks, introduceert zo goed mogelijk de verschillende belangrijke families en spelers, maar een zekere investering van de kijker is vereist. Ons voornaamste perspectief is net zoals in het bronmateriaal, de boekenreeks A Song of Ice and Fire van Amerikaanse auteur George R.R. Martin, dat van Eddard “Ned” Stark. In het ver afgelegen noorden van de Seven Kingdoms leeft Stark een teruggetrokken bestaan na de oorlog, samen met zijn familie.

Rots in de branding is zijn vrouw Catelyn Tully (Michelle Fairley), een trouwe en geduldige echtgenote en moeder. De wapenspreuk van de Tullies is “Family, Duty, Honor” en Catelyn is een belichaming van die woorden en waarden. Haar oudste zoon Robb (Richard Madden) is dan weer een rasechte Stark, een zoon van zijn vader. Zijn naïeve zus Sansa (Sophie Turner) fantaseert over nobele ridders en heldhaftige taferelen, waar in Westeros soms weinig sprake van is. De waaghals Bran (Isaac Hempstead Wright) droomt ervan om ooit zo’n ridder te zijn, maar hij is een betere klimmer dan krijger. Deugniet Arya (Maisie Williams) is het echte vechttalent van de groep en in tegenstelling tot haar zus Sansa verkiest ze boogschieten over borduren. Tenslotte is er de jonge Rickon (Art Parkinson), een agressieve en koppige peuter met slechts een klein rolletje.

Game of Thrones

HBO

Buiten categorie is Neds bastaardzoon Jon Snow (Kit Harington), een familienaam gegeven aan buitenechtelijke kinderen in het noorden, de outsider met de hoop ergens aanvaard te worden in plaats van uitgespuwd. Hij zoekt zijn toevlucht in de Night’s Watch, een oeroude orde die het rijk moet beschermen tegen dreigingen uit het hoge noorden, met name de gruwelijke White Walkers. Een massieve muur van ijs werd opgetrokken om de Seven Kingdoms van deze terreur te beschermen en de Night’s Watch waakt over zijn verdediging. Doorheen de eeuwen zijn de White Walkers echter vervallen tot legende en is de Night’s Watch veel van zijn glorieuze status verloren. Maar de koude winden steken op en Jon Snow treedt toe tot hun rangen op een cruciaal moment in de geschiedenis.

Ned zelf is een man van eer, hij leeft volgens een strikte code en wijkt daar geen duimbreed vanaf. In dat opzicht is hij de tegenpool van de gewiekste Lannister-clan, met als meest opmerkelijke vertegenwoordigers de tweeling Cersei (Lena Headey), de ambitieuze koningin, en Jaime (Nicolaj Coster-Waldau), een arrogante topsoldaat en lid van de Kingsguard. Een wildcard binnen de familie is Tyrion Lannister (Peter Dinklage), een dwerg met een scherpe tong en sluwe geest. De Lannisters zijn door een politieke huwelijk tussen Cersei en Robert verbonden met de Baratheons, en hun etterige zoon Joffrey (Jack Gleeson) is de wettige troonopvolger.

De bal gaan aan het rollen wanneer Robert Ned aanstelt als zijn nieuwe Hand of the King. Samen met zijn dochters en lijfwacht trekt Ned naar de hoofdstad King’s Landing om er orde op zaken te stellen. Hij zal al snel merken dat zijn collega-raadsheren, waaronder de kruiperige Varys (Conleth Hill) en manipulatieve Peter “Littlefinger” Baelish (Aidan Gillen), weinig op hebben met eergevoel en wanneer de mysterieuze omstandigheden omtrent Jon Arryns dood aan het licht komen, blijkt meer dan een van hen een eigen verborgen agenda te hebben. Terwijl de gemoederen tussen Starks, Lannisters en Baratheons steeds hoger oplaaien, bereidt Viserys Targaryen (Harry Lloyd), zoon van de omvergeworpen vorst, aan de andere kant van de Narrow Sea zijn wraakinvasie voor. Hij huwelijkt zijn zus Daenerys (Emilia Clarke) uit aan Khal Drogo (Jason Momoa), de hoofdman van de barbaarse nomadenstam de Dothraki, ten einde een leger te verkrijgen om de Seven Kingdoms te heroveren. De inzet is groot, de prijs nog groter, want zoals Cersei Lannister opmerkt tegen Ned Stark: “When you play the game of thrones, you win or you die, there is no middle ground.”

Game of Thrones

HBO

Scheppers van de serie David Benioff and D.B. Weiss zijn heel dicht bij de romans gebleven en hun grootste verdienste is de trouwe adaptatie van de grote verzameling personages. Waar de plot al eens durft afwijken van de oorspronkelijke tekst, blijven de karakters gelijk lopen. Seizoen een omvat de tijdspanne van het eerste boek, Game of Thrones, maar met de toekomst van het verhaal indachtig zijn enkele persoonlijkheden extra uitgediept. Martin werkt namelijk met een strakke “point-of-view“-structuur waarbij een hoofdstuk uit de ogen van een iemand wordt verteld. De serie treedt daar vaak buiten en toont gebeurtenissen waar op papier slechts naar wordt gerefereerd of last nieuwe scènes in zonder de toon van de roman te verraden.

Een grote troef van de verfilming is ook de perfecte casting, zowel van eerste keuzes Sean Bean en Peter Dinklage als zorgvuldig en langdurig gezochte nieuwe talenten Emilia Clarke, Kit Harington en Maisie Williams. Het knappe productiedesign, waarvan heel wat op locatie is gefilmd in onder andere Noord-Ierland en Malta, brengt de wereld van Westeros uitstekend in beeld, maar het zijn de acteurs die haar tot leven wekken. Clarke, Harrington en Williams zijn niet de enige ontdekkingen van de serie, ook Sophie Turner, Isaac Hempstead Wright en de heerlijk kwaadaardige Jack Gleeeson als Joffrey maken een sterke indruk. Ze worden omringd door veteranen als Lena Headey (Terminator: The Sarah Connor Chronicles), Aidan Gillen (The Wire) en Mark Addy (Still Standing), een doorgaans komische acteur die tegen type speelt als de robuuste koning Robert.

Naarmate de afleveringen vorderen, wordt het kluwen van kastelen en hun bewoners overzichtelijker en de begingeneriek is een levende landkaart waarop de hoofdzakelijke stopplaatsen per episode worden gesitueerd. Om verdere verwarring te voorkomen, bevat de dvd-box tal van hulpinformatie zoals stambomen en geschiedenissen. De investering loont alvast, want eenmaal iedereen is ingeleid, loopt de spanning ten top met onverwachte wendingen, wisselende allianties, kletterende zwaardgevechten en een toenemende portie magie. Buiten enkele uitzonderingen zijn meeste personages ook nog eens moreel ambigu, zodat het niet altijd eenvoudig is om een kant te kiezen en beide zijden van elk conflict fascinerend en innemend zijn. Game of Thrones is wervelende televisie en een stevig argument dat fantasy tot volwassen fictie kan gerekend worden. De dvd-set van seizoen een is nu beschikbaar in België en het tweede seizoen is reeds te bekijken op betaalzender Prime Series.

Extra’s: Luchtige en leerrijke audio commentaren voor acht afleveringen, telkens met wisselende sprekers uit zowel cast als crew. Daarnaast biedt de Viewer’s Guide een blik op de details uit de boeken waar in de serie soms vaak vluchtig naar wordt verwezen.

DVD extra’s:
– Ontdek de dynastieën van het Rijk Westeros
– De Making Of (30 minuten)