Kitscherig griezelen met Burton en Depp

Dark Shadows

Warner Home Video

Toen Dark Shadows een vijftal maanden geleden in de bioscoop verscheen, waren we er hier bij Supercalifragilistic al niet al te enthousiast over. Hij kreeg toen amper twee sterren mee. Nu is de film uit op blu-ray en dvd, het perfecte moment om eens te kijken of we bij deze mening blijven. Spoiler: ja.

Warner Home Video

De soap waarop de film is gebaseerd, kwam eind jaren 60 bijna dagelijks op tv. De serie volgt het verhaal van de Collins familie. In de loop van de 5 jaar waarin de serie op televisie te zien was bekampt de familie vampieren, heksen, weerwolven, tijdreizen en parallelle universums. Het resultaat is een enorm verhaal dat uit 1225 afleveringen bestaat. Dat komt neer op ongeveer 30.000 uur televisie. Dat een verhaal als dit zich niet gemakkelijk vertaalt naar het witte doek is vanzelfsprekend. Ook schrijvers Seth Grahame-Smith en John August waren duidelijk niet klaar voor deze taak. Het resultaat is een film zonder veel structuur, en een verhaal dat met horten en stoten vooruit gaat.

De visuele effecten, die op het grote scherm alleen door hun schaal al imposant leken, komen op het kleine scherm een stuk minder indrukwekkend over. Het is pas met deze dvd dat duidelijk wordt hoe kitscherig dit laatste werk van Burton is. Waar de regisseur vroeger garant stond voor orginaliteit en fantasie, herhaalt hij enkel nog by the numbers zijn eigen clichés.

In de acteerstijl is subtiliteit vaak ver zoek. Ook een consistentie in acteerstijlen stond duidelijk niet hoog op Burtons lijstje met prioriteiten. Michelle Pfeiffer, Bella Heathcote en Gulliver McGrath houden zich nog min of meer in, maar de andere acteurs leggen het er zo dik op dat de meeste personages niet boven het niveau van groteske karikaturen uitkomen. Bij onder andere Helena Bonham Carter en Eva Green is het resultaat nog enigzins onderhoudend. De rebelse tiener van Chloë Grace Moretz is dan weer pijnlijk om aan te zien, en Barnabas Collins, gespeeld door Johnny Depp, is de zoveelste recyclage van het typetje dat Depp al jaren speelt in Burtons films.

Wie deze film in de bioscoop toch geweldig vond, en de magie wil herbeleven, zal teleurgesteld worden. Het is pas op het kleine scherm dat de zwaktes van deze film echt in de verf worden gezet.

Dvd:

• The Collinses: Every Family Has Its Demons