Maak kennis met misdaadjournaliste Annika Bengtzon

Annika Bengtzon

Criminaliteit heeft ruim vijf jaar een eigen naam gekregen: Lumière Crime Series. De beste Scandinavische crime series verschijnen onder die titel op dvd. Een aantal daarvan zijn instant klassiekers geworden, zoals The Killing, Wallander en de Millennium-trilogie.

Dat aanbod groeit nog steeds met series als Varg Veum, Arne Dahl en Irene Huss. De producten uit het Hoge Noorden vallen bij ons terecht bijzonder in de smaak. Eentje waar liefhebbers ook van zullen smullen is Liza Marklund’s Annika Bengtzon.

Regie: o.a. Peter Flinth
Cast: Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif Andrée, Kajsa Ernst, Erik Johansson, Richard Ulfsäter, Felix Engström
Muziek: Adam Nordén

In zes boekverfilmingen van de Zweedse bestsellerauteur Liza Marklund volgen we de charismatische misdaadjournaliste Annika Bengtzon. Dit eerste seizoen begint tijdens een galabal ter ere van Alfred Nobel. De Zweedse industrieel liet in zijn testament optekenen dat er een prijs zou uitgereikt worden ter bevordering van de vrede en de wetenschap. Zo wilde hij zijn uitvinding van het dynamiet compenseren. In 1895 werd de prijs voor het eerst uitgereikt. Tijdens het galabal wordt in aanwezigheid van Annika Bengtzon een aanslag gepleegd. Als kroongetuige is ze uitgesproken bron voor haar werkgever, het roddelblad Kvällpressen. Maar als kroongetuige krijgt ze door de politie ook zwijgplicht opgelet. Tussen twee vuren zoekt ze op haar manier naar de waarheid achter de feiten.

Dezelfde werkwijze hanteert ze ook in de andere afleveringen. Die gaan over de moord op een populaire televisiester, een danseres in een pornoclub en politieke intriges. Regelmatig heeft ze ruzie met haar collega’s en bazen. Daardoor wordt ze soms aan de kant gezet en moet ze inhoudsloze of populistische artikels schrijven. Naast haar job heeft ze ook een vriend en twee kinderen. Die relaties verlopen ook met ups en downs door problemen uit haar verleden. Net door die problemen voelt Annika zich bij sommigen opdrachten een sterke verbondenheid.

De verhalen van Annika komen deels uit de eigen ervaringen van schrijfster Marklund. Het hoofdpersonage van deze reeks is genoemd naar haar eigen dochter. Als journaliste en columniste levert ze belangrijke bijdragen voor Expressen, een van de twee grootste roddelkranten van Zweden. Marklund heeft een scherpe pen wat haar kwetsbaar maakt voor kritiek en ook niet onfeilbaar. Zo zorgde ze door een reeks artikelen waarin ze schreef over fraudepraktijken voor een faillissement. Na politieonderzoek werden er echter geen overtredingen gevonden. Ondanks dat verkocht Marklund 9 miljoen exemplaren van haar werken, vertaald in 30 landen.