Moord en wollentruien

Lumiere

Lumiere

Dankzij Sarah Lund mogen de dikke zelfgebreide truien met foute kleuren en motieven terug uit de kast gehaald worden. Lund kent elke liefhebber van de Lumiere Crime Series natuurlijk van de tv-reeks Forbrydelsen ofte The Killing. Voor een 3de keer wordt Lund ondergedompeld in een misdaad waar niets is wat het lijkt. De formule van de serie is na 3 keer herkenbaar, maar bij de aftiteling van elke aflevering wil je zo snel mogelijk de volgende episode bekijken en weten hoe dit verhaal evolueert en uiteindelijk zal verlopen.

Lumiere

Regie: Søren Sveistrup
Cast: Sofie Gråbøl, Nikolaj Lie Kaas, Morten Suurballe
Muziek: Frans Bak

Het is geen spoiler dat ik jou vertel dat Lund deze keer geconfronteerd wordt met de ontvoering van een meisje. Haar vader is de grote baas van een Deens havenbedrijf. De ontvoering werd voorafgegaan door de moord op 3 zeelui. Waarom het meisje is ontvoerd blijft aanvankelijk onduidlijk, net als de eisen van haar ontvoerder. Geheel volgens het verloop van de vorige twee seizoenen wordt dit politieonderzoek gecombineerd met het woelige politieke bestaan. Zo zijn we 10 dagen voor de nationale verkiezingen.

De ontvoering is voor alle partijen een doorslaggevende factor in hun campagne en de afloop zal bepalend zijn voor de politieke toekomst van alle betrokkenen. Ook deze keer zijn er tal van aanwijzingen naar de mogelijke dader of daders en wordt de ene verdachte na de andere ondervraagd, vrijgelaten en opnieuw opgepakt. Ondertussen zoekt Lund terug toenadering tot haar zoon. Iets wat met meer vallen dan opstaan verloopt. De verschijning van een oud lief maakt haar persoonlijk leven nog ingewikkelder dan dat het al is.

Fans van Lund hebben de reeks ongetwijfeld in hun bezit. Anderen weten nog altijd niet wat ze missen. Kijken die handel. De vertolking van Sofie Gråbøl is er eentje die je bij de keel grijpt zoals een bulldog. De manier waarop ze telkens haar telefoon negeert op een cruciaal moment, in het luchtledige staart, het bevel van haar baas naast zich neerlegt en zichzelf dan weer in nesten werkt. Zalig. Zoals gezegd, na 3 seizoen weet je ondertussen hoe dit seizoen evolueert of zal evolueren. Een ramp is dat niet. Daarvoor bevat deze Killing voldoende elementen waarvan elke crimeliefhebber van kan snoepen.