Op uw gezondheid!

Boardwalk Empire

HBO

Het Amerikaanse kabeltelevisie netwerk Home Box Office, beter gekend onder de afkorting HBO, levert al jaren kwaliteitswerk af. Denk aan series zoals Curb Your Enthusiasm, True Blood, Deadwood, Six Feet Under en The Wire. Het is dan ook altijd uitkijken naar de volgende reeks. Dat het altijd anders zal zijn dan wat we al eerder hebben gezien is een evidentie geworden. En dat gaat ook op met de reeks Boardwalk Empire.

Audio

You can’t be half a gangster, Nucky. Not anymore.

HBO

Bedenker Terence Winter baseert zich hiervoor op het boek Boardwalk Empire: The Birth, High Times, and Corruption of Atlantic City van Nelson Johnson. Samen met zijn schrijfpartner en occasionele regisseur Timothy Van Patten is hij de drijvende kracht achter deze reeks. Zij nemen ons mee naar de plaats Atlantic City aan het begin van de 20ste eeuw. In de 1ste aflevering zijn we getuige hoe de Amerikanen met een dikke sigaar in de hand en aftellen naar de start van de drooglegging. De periode is het begin van een bloeiende periode voor de illegale handel in alcohol. Malafide types smokkelen over de zee kratten drank het land binnen, anderen trekken zich terug in hun kelder waar ze hun eigen goedje fabriceren.

Enoch “Nucky” Thompson (Steve Buscemi) is de city treasurer en één van de vele corrupte, Republikeinse politici die achter de schermen de touwtjes in handen hebben. Hij mag dan wel corrupt zijn, Nucky heeft ook een gevoelige kant, zeker als het gaat om de minder gezegende medemens in de maatschappij, zoals de situatie van Margaret Schroeder (Kelly Macdonald). Al zijn activiteiten, zijn luxeleven en uitgaven zijn bij de politiediensten niet onopgemerkt gebleven.

The puppies have grown fangs.

HBO

Zo worden de prohibition agenten in het leven geroepen die het naleven van de wet moeten handhaven (de bekendste is zonder twijfel Elliot Ness die een persoonlijke strijd levert tegen Al Capone). Hier is dat agent Nelson Van Alden (Michael Shannon, nu te zien in Take Shelter). Trouwens in dit eerste seizoen maken we kennis met Al Capone (Stephen Graham) als een kleine garnaal die met de hulp van Jimmy (Michael Pitt) op hoger mikt.

Wie The Sopranos graag heeft gezien, zal zich graag in de zetel willen nestelen. De reeks, waarvoor Martin Scorsese, de pilootaflevering van regisseerde heeft dezelfde uitstraling, mits iets minder brutaal en met een hogere klassenuitstraling dankzij de tijdsperiode waarin het zich allemaal afspeelt. Steve Buscemi toont dat hij meer kan dan bizarre bijrollen spelen in films, en werd voor zijn vertolking in 2011 bekroond met een Golden Globe, net als de reeks. Meer redenen heb je dus niet nodig om dit in huis te halen. Schol!