Politieke spelletjes met George Clooney

The Ides of March

George Clooney for president! Als Ronald Reagan het tot in het Witte Huis kan schoppen dan kan de man die met zoveel charisma jouw koffieverslaving stimuleert dat ook. Dat is toch wat George ambieert in The Ides of March. Clooney staat niet alleen voor de camera, maar na Good Night, and Good Luck. en Leatherheads neemt hij opnieuw de regie voor zijn rekening. Al had dat evengoed iemand anders kunnen zijn (zo speciaal is deze Clooney als regisseur niet). De huidige verkiezingsstrijd in Amerika, Frankrijk en Nederland maakt de film door een (on)gelukkig toeval extra actueel, maar helaas niet meteen extra spannend.

Regie: George Clooney
Cast: Ryan Gosling, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, Marisa Tomei
Muziek: Alexandre Desplat

Ryan Gosling is Stephen Meyers, de persvoorlichter van gouverneur Mike Morris (Clooney) tijdens de voorverkiezingen van de Democraten. Stephen wikt elk woord dat uit zijn droomkandidaat komt. Elk uitspraak kan immers op een bepaalde manier geïnterpreteerd en gebruikt worden. Niet alleen door een tegenstander als Tom Duffy, gespeeld door de altijd verzuurde en cynische Paul Giamatti, maar ook door een geniepige reporter, rol van Marisa – ik moet enkel een bril dragen en ik zie er zowel sexy als intelligent uit – Tomei.

Er staat veel op het spel en de strijd wordt hard gespeeld. Philip Seymour Hoffman is de man met 20 jaar ervaring. Hij weet hoe hij politieke tegenstanders aan zijn kant moet krijgen, al liggen de kaarten niet direct zoals hij het zelf had gewild. Zeker niet wanneer Stephen door de tegenpartij wordt benaderd. Evan Rachel Wood heeft een belangrijk aandeel in de film, maar haar vertolking is vergelijkbaar met lauwe koffie. De suikerklontjes die Gosling (starend in het luchtledige) erbij doet, maken het niet zoeter of drinkbaarder. Deze Ides mist personages en vertolkingen die een serie als The West Wing zo sterk hebben gemaakt.

Net als Pol Van Den Driesche leert onze persvoorlichter hoe belangrijk vertrouwen, loyaliteit, niet rampetampen met medewerksters en een telefoongesprek kunnen zijn. Stephen beseft ook hoe snel een politieke carrière verloopt. De ommekeer van held naar geslagen hond naar een onvoorspelbare man die zint op wraak verloopt in een handomdraai. De intriges zitten goed, maar de eerste trage 45 minuten nekken deze The Ides of March.

Blu-ray extra’s:
– On The Campaign: The Cast of The Ides of March
– Believe: George Clooney