Project X: Heads Will Roll

Project X

Je bent jong en je wil wat. In veel van de gevallen gaat dat om drank, experimenteren met drugs, het ontdekken van de seksuele driften en feesten als de beesten. Voor zij die zich hierin volledig herkennen is Project X dan ook de film die ze moeten zien. De schoolmakkers Thomas, J.B. en Costa organiseren het feest van hun leven. De avond moet zo memorabel zijn dat iedereen hen nog kent lang, heel lang nadat de katers zijn weggejaagd en de black-outs tot het verleden behoren.

You’re right dude. I needed this.

Regie: Nima Nourizadeh
Cast: Thomas Mann, Oliver Cooper, Jonathan Daniel Brown

Drank in overvloed en van allerlei promille, boobs groter dan meloenen, kleine honden die de lucht in vliegen, auto’s die in zwembaden belanden, het electrocuteren van buurmannen, dwergen in ovens… alles passeert de revue. Kortom regisseur Nima Nourizadeh maakt veel lawaai met deze film waarin de regel geldt: hoe decadenter hoe beter. Het is dan ook logisch dat the party groter wordt dan dat de jongens ooit hadden durven dromen. Mooi is dat zeker, maar helaas verliezen ze door die omvang ook de controle over hun gasten, hun huis, de straat en de hele wijk. Een huis dat met de grond gelijk wordt gemaakt is niet iets wat je zomaar kunt verbergen voor jouw ouders.

Nima Nourizadeh speelt handig in op de leefwereld van jongeren. Zo gebruikt hij beelden die zijn opgenomen met gsm, iPhone en Blackberry. Het wordt verkocht als een home video gemaakt door een van de feestgangers. Een live verslaggeving van een ooggetuige zeg maar. Alleen maakt dat het kijken voor de doorsnee filmliefhebber er niet makkelijker op. Schudden en beven, slechte(re) beeldkwaliteit en minder duidelijke geluidsopnames moet je er dan ook bijnemen.

Can you imagine if your mom ever saw that?

Producent achter dit project is Todd Phillips, regissur van The Hangover-films. Hij had er 12 miljoen budget voor over en 5 opnameweken. Het bleek een goede investering als je kijkt naar de opbrengsten van net boven de 100 miljoen dollar. De inspiratie haalden de schrijvers in Australië. Daar vond een zeker Corey het posten van zijn homeparty op zijn MySpace-pagina een goed idee. Zo’n 500 partypeople ook. Helaas voor Corey waren die verantwoordelijk voor zo’n 20.000 dollar aan schade. Bovendien werd de jongen zelf ook nog eens in elkaar getimmerd. Waarschijnlijk door de enkelingen die geen gratis drankbonnetje meer hadden gekregen.

DVD extra’s:

• Project X: Pasadena Three

Blu-ray extra’s: