Rarara wie ben ik

Unknown

Warner Bros.

Met Unkown bevindt de Spaanse regisseur Jaume Collet-Serra zich op minder bekend terrein als je deze thriller vergelijkt met zijn vorige films, House of Wax (2005) en Orphan (2008). Al heb je hierbij ook een grote dosis verbeelding nodig om het allemaal geloofwaardig en plausibel te vinden. Gelukkig legt Liam Neeson voldoende empathie in zijn personage en laat hij zich omringen door uitstekende acteurs in de verschillende bijrollen.

Warner Bros.

Dat maakt van Unknown een verrassende actiethriller waarin Liam Neeson met zijn echtgenote (rol van January Jones) naar Berlijn reist voor een conferentie. Nog maar net aangekomen raakt hij betrokken in een auto-ongeval. Nadat hij na 4 dagen coma eindelijk wakker wordt, denkt hij maar aan 1 ding: zijn vrouw. Een klein probleem is dat zij hem niet herkent als haar echtgenoot en hard bewijs buiten een foto en enkele herinneringen heeft hij niet. De enige die hem kan helpen bij het vinden van de verschillende puzzelstukken is Gina (Diane Kruger) die hem voor het ongeval als laatste heeft gezien.

Naast de hulp van Diane Kruger krijgt Neeson assistentie van Bruno Ganz (het best gekend door zijn prachtige incarnatie van Adolf Hitler in Der Untergang) als een voormalig lid van een organisatie waarvan elke overheid het bestaan ontkent, maar wel wordt ingeschakeld voor het uitvoeren van het vuile werk. Nog meer Duits en Europees talent doen mee zoals Sebastian Koch (Das Leben der Anderen) en Karl Markovics (Die Fälscher). Zij vormen een mooie aanwinst op de meer Amerikaanse publiektrekkers zoals Aidan Quinn en Frank Langella. De film werd gemaakt voor 40 miljoen dollar en was goed voor 134 miljoen dollar aan de Amerikaanse box office.

De fans van Liam Neeson zullen zeker tevreden zijn. Bij aankoop van een 2-disc blu-ray of dvd krijg je ook de spannende thriller Taken (2008) waarin Neeson zijn ontvoerde dochter moet terugvinden.

DVD extra’s:
– Unknown: What is Known?