Review: Arrow seizoen 1

Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash, allemaal komen ze uit de comicstal van populaire studio DC Comics. Met Arrow maakt ook de legendarische Green Arrow eindelijk zijn debuut op het kleine scherm. Green Arrow zag het levenslicht dankzij Mort Weisinger en George Papp. Zij introduceerden hem in de comic More Fun Comics nr. 73 in 1941. En sinds 13 november kan je de avonturen van deze moderne Robin Hood op blu-ray en dvd bekijken.

We don’t need to go outside the law to get justice

Miljonairszoon Oliver Queen (Stephen Amell) gaat samen met zijn vader letterlijk kopje onder. Na een schipbreuk en een Expeditie Robinson avant la lettre op een verlaten eiland, keert hij terug naar z’n geliefde Starling City. En naar zijn moeder en zus. Maar de Oliver die na vijf jaar terugkeert, is niet meer de snotneus van toen. Hij heeft – naast een gespierd lijf – letterlijk een verborgen agenda. Hij wil namelijk de fouten van zijn vader rechtzetten.

Dat betekent dat hij de confrontatie moet aangaan met de machthebbers van Starling City. Oliver heeft 12 gebroken botten en 20 procent van zijn lichaam staat vol littekens, maar hij kan nog steeds tegen een stootje of drie. De confrontatie die voor hem het zwaarst is, is die met advocate Laurel Lance (Katie Cassidy). De twee waren ooit een stel. En hun gevoelens zijn na vijf jaar nog niet helemaal verdwenen.

Revenge is justice!

Arrow is een boogschutter en soort burgerwachter. Maar het best kan je hem vergelijken met Bruce Wayne en zijn alter ego Batman. De gelijkenissen zijn overduidelijk (rijke jongen, masker, een Lois Lane…) . Net die gelijkenissen maken de reeks aanvankelijk voorspelbaar, wat saai en oninteressant. De originaliteit is even groot als bij elke aflevering van F.C. De Kampioenen. Onze Arrow botst per aflevering op een boosgewicht wiens naam in zijn vaders boek staat. En dan schiet de held zijn pijlen af tot hij de naam kan schrappen van de lijst.

Ook de acteurs en hun respectievelijke rollen zijn vrij voorspelbaar. Bovendien zijn ze in het begin nogal kleurloos en stereotiep (de ogen van de moeder vallen zowaar uit haar oogkassen). Stephen Amell mist aantrekkingskracht en vooral overtuiging. Katie Cassidy is een veel te brave seut die dringend eens van de grond moet gaan. Het vuur tussen de twee is op het scherm uitgedoofd. Helaas.

Maar er is gaandeweg beterschap. Het is rond de zevende aflevering dat ik wat meer in de ban raakte van deze reeks. Met dank aan het personage van Helena Bertinelli (Jessica De Gouw) en de pionnen die meer en meer een plaats krijgen op het schaakbord.

Ondertussen is er ook een tweede seizoen, dus zien ze in Amerika er wel brood in.

• Arrow Comes Alive!
  • Arrow: Fight School & Stunt School