Review Arrow seizoen 4

Arrow

Didier Van Hoorebeke

Didier

Aan gemaskerde superhelden heb je geen gebrek. Op het kleine televisiescherm worden de Amerikanen getrakteerd op het vijfde seizoen van Arrow, gecombineerd met het tweede seizoen van The Flash en het eerste seizoen van DC’s Legends of Tomorrow. Dat vierde seizoen van Arrow is bij ons nu beschikbaar op blu-ray en dvd.

Cast: Stephen Amell, Emily Bett Rickards, David Ramsey, Katie Cassidy, Willa Holland, Grant Gustin, Neal McDonough
Muziek: Blake Neely

Na de gebeurtenissen van seizoen drie waarin werd afgerekend met Ra’s al Ghul heeft Oliver Queen z’n geliefde Star City achter zich gelaten. Hij koos voor een ander en beter leven met aan zijn zijde zijn computerheldin Felicity Smoak. Helaas voor hen hebben Thea en Laurel slecht nieuws. De stad ligt onder vuur door moordenaars die zich Ghosts noemen. Hun leider is een zekere Damien Darhk. Er wacht Oliver geen warm welkom. Zijn oude vriend en strijdmakker Diggle wil hem niet terug in het team. Een nieuwe naam voor onze Arrow – Green Arrow – verandert niets aan de zaak.

“You’re at war with two sides of yourself.”
Arrow

Jessica Danforth kondigt aan dat ze gaat voor de scherp van burgemeester. Niet meteen een verstandige keuze aangezien de drie vorige burgemeesters werden vermoord. Ondertussen voelt Thea het effect van wat er haar is overkomen in de Lazarus Pit. Dat effect deint uit naar de anderen en heeft een weerslag op het teamwerk tijdens het bekampen van de tegenstanders. Gelukkig is er nog altijd The Flash, want ook dit seizoen is er een kruisbestuiving met de supersnelle Barry Allen uit Central City.

In dit seizoen bezoeken nieuwe personages met opvallende namen Star City zoals The Calculator. Er passeren ook weer bekende gezichten de revue zoals Vixen en Roy Harper. Het is ook duidelijk dat het universum van DC hier groter wordt en ruimte biedt aan tal van verhaallijnen, de personages (zoals een nieuwe sidekick voor Felicity in de gedaante van Curtis Holt) en series. In dat opzicht voelt het bij momenten aan dat dit vierde seizoen meer een introductie is van die andere serie DC’s Legends of Tomorrow. Memorabele momenten zijn die wanneer Green Arrow, Black Canary en The Flash samenwerken met Hawkman en Hawkgirl.

“What does a guy have to do to end the world in peace?”
Arrow

Hoofdrolspeler Stephen Amell is duidelijk gegroeid in zijn rol en zorgt voor stabiliteit. Door de gebroken relatie tussen Green Arrow en Diggle legt acteur David Ramsey wat meer diepgang in zijn personage dan louter zijn baas uit de problemen helpen als die het niet alleen kan oplossen. Ook Felicity, het personage van Emily Bett Rickards heeft meer om het lijf. Ze was al mijn favoriet (naast sexy Colton Haynes) als de spontane slimme blondine. Als hoofd van een groot bedrijf en vriendin van Green Arrow steelt ze de aandacht op haar typische manier. Maar helaas schiet onze Green Arrow dit seizoen wat naast zijn doelwit. Hopelijk gaat het beter in het volgende seizoen.

Het vierde seizoen van Arrow is sinds 12 oktober beschikbaar op blu-ray en dvd. De box die de eerste 4 seizoenen bundelt is vanaf die datum eveneens beschikbaar op blu-ray en dvd.
  • Star-Crossed Hawks
  • Star-Crossed Hawks: The Hunt for Vandal Savage