Review Banshee seizoen 4

Banshee

Didier Van Hoorebeke

Didier

Aan alles komt een einde. Ook aan televisieseries. Het vierde seizoen van Banshee is meteen ook het laatste. In acht afleveringen toont Lucas Hood nog eens waarom hij niet met zich laat sollen. Het seizoen is beschikbaar vanaf 12 oktober via blu-ray en dvd.

Cast: Antony Starr, Ulrich Thomsen, Ivana Milicevic, Hoon Lee, Trieste Kelly Dunn, Lili Simmons, Eliza Dushku
Muziek: Methodic Doubt

Banshee

Op het einde van seizoen drie zagen we hoe Lucas, Carrie, Job en Sugar een legerbasis aanvielen. Het doel was een hoop geld meepikken. Maar de aanval verliep niet zoals gehoopt. Job werd ontvoerd en de burgemeester stierf. In seizoen vier springen we twee jaar verder in de tijd. De stad Banshee wordt geplaagd door een reeks moorden. Het hart van jonge meisjes wordt uit hun lichaam gehaald en gedumpt langst de weg. Lucas Hood keert terug op vraag van de nieuwe sheriff Brock Lotus en onderzoekt de zaak samen met FBI-agent Veronica Dawson.

Rust en vrede bestaan nog steeds niet in Banshee.

Ondertussen is er een machtswissel gebeurt in Banshee. Kai Proctor is burgemeester geworden. Hij heeft afspraken met een groep neo-nazis en Colombiaanse drugsdealers. Carrie heeft het hoederecht verloren over Deva en sluit zich op zodat ze uit handen blijft van Kai en zijn nieuwe vrienden. Maar ze heeft nog steeds een eergevoel en zal haar stad redden uit handen van de criminelen. Dat Kai Proctor nog steeds gevaarlijk is, blijkt wanneer hij een meisje zwaar toetakelt en de schuld in de schoenen schuift van zijn vijand Hood. Rust en vrede bestaan nog steeds niet in Banshee.

Er is een duidelijk verschil tussen dit vierde seizoen en het vorige. In seizoen drie kregen we tal van brutale confrontaties en moorden. In dit seizoen ligt de klemtoon meer op het innerlijke van de personages, zoals wat er allemaal gebeurt met Job. Dat je maar acht afleveringen krijgt is enigszins logisch. De schrijvers zijn zo eerlijk en geven in interviews toe dat ze gewoon te weinig materiaal hebben gehad om pakweg dertien afleveringen te vullen. Daarvoor is de plot van de seriemoordenaar ook veel te licht. De finale geeft aan elk van de personages een passend einde zonder dat we nog maar eens een slotgevecht krijgen tussen Hood en Proctor, want die confrontaties hebben we in de vorige seizoenen al gezien. Fans van de reeks kunnen dus in stijl afscheid nemen.

• Cast Retrospective
  • Banshee Origins
  • Zoomed In