Review: Banshee

Cinemax

Cinemax

Heb je net als mij ook zo genoten van Strike Back? De reeks met de stevige knokpartijen, de stoere venten en de keiharde actie overgoten met een vleugje bloot. Wel, dan ga je ook een vette kluif hebben aan Banshee. De knokpartijen zijn nog rauwer en nog meer levensecht. En de personages zijn mensen waarmee je vanaf de eerste aflevering een sterke band opbouwt.

Cinemax

Wat doe je als je vrijkomt na 15 jaar cel. En dat zonder de vrouw van je leven? Ze zoeken, tiens! Dat denkt ook ex-gevangene Lucas Hood (Antony Starr). Hij trekt naar het rustig en landelijk Amish-dorp Banshee. Lang blijft het daar niet stil eens Hood arriveert. Hij laat zijn visitekaartje achter in de plaatselijk bar. Of beter ergens in het afgelegen deel van het bos. De lijken stapelen zich al snel op en Hood neemt noodgedwongen de identiteit aan van de nieuwe sheriff. Zo kan hij vrij gaan en staan waar hij wil. En als hij zin heeft in een gevecht zijn er kandidaten genoeg.

Het stadje is immers het geboortedorp van Kai Proctor (alweer een glansrol voor Ulrich Thomsen). Wat hij niet bezit, koopt hij. Wat hij niet kan kopen, verdwijnt op de een of andere manier. Iedereen is van hem bang. Terecht, want als eigenaar van een slachthuis wil je niet tussen een van zijn kadavers hangen. Proctor tiert op een rijkeluisleven van drugs, gokken en omkoperij. Daarnaast is er ook nog de White Rabbit die op Hood wraak wil nemen. Hood moet zijn nek uitsteken als hij de liefde van zijn leven Carrie Hopewell (Ivana Milicevic) terug wil winnen.

Met Banshee leveren de makers van True Blood en distributeur Cinemax opnieuw een superreeks tot leven. Vanaf de eerste aflevering was ik verkocht en de band tussen Banshee en mij bleef sterk aflevering na aflevering. Het is bij momenten wegduiken wanneer er iemand weer eens een ferm pak rammel rond de oren krijgt (dat wegduiken doet mijn wederhelft, zelf ben ik stoer genoeg). Met de dosis – al dan niet functioneel – bloot heb ik ook geen moeite. Dat ben ik al meer dan gewoon uit de andere reeksen van dit kaliber.

Halen die handel en bekijken.

• NYC Bus Crash
  • Town of Secrets