Review blu-ray: Gravity

Warner Bros.

Warner Bros.

Als er in 2013 een film was die je moest gezien hebben in 3D dan was het wel Gravity. Man, man, man. De manier waarop Alfonso Cuarón Sandra Bullock in het onmetelijke eenzame heelal wanhopig laat zweven is onbeschrijfelijk, heel beklemmend en tegelijk fascinerend. Het is een complete filmervaring. Het gebruik van de ronduit verbluffende 3D – effecten in combinatie met de indringende geluidsmontage doet je letterlijk naar adem happen. Wie de film gemist heeft, krijgt respijt door de dvd en blu-ray.

Houston, I have a bad feeling about this mission.

Regie: Alfonso Cuarón
Cast: Sandra BullockGeorge Clooney
Muziek: Steven Price

Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) is een briljante ingenieur die bezig is aan haar eerste ruimtemissie. Ze vertoeft daarvoor in het gezelschap van de ervaren astronaut Matt Kowalsky (George Clooney). Bij een ogenschijnlijke routine – opdracht slaat het noodlot echter toe. De shuttle wordt verwoest waardoor Stone en Kowalsky alleen achterblijven, terwijl ze steeds verder weg zweven in de grote, zwarte leegte…

In essenstie herhaalt Alfonso Cuarón drie keer hetzelfde principe: nijpende spanning, een kwinkslag en de opluchting. Maar door de visuele en speciale effecten omkaderd met het geluidpalet van Steven Price, heb je nooit het gevoel dat je naar hetzelfde kijkt. Wie de kans krijgt om de film te bekijken in 3D, zoals het hoort: doen. Oorspronkelijk heette de film ook Gravity: A Space Adventure in 3-D. En geloof me, het gevoel dat je overmant is nog nooit zo sterk geweest.

Clear skies with a chance of satellite debris.

Dat het uiteindelijk vijf jaar heeft geduurd voordat de film af was, komt doordat de noodzakelijke techniek niet voor handen was. De crew heeft alles zelf moeten maken en uitvinden. En wat je zelf doet, doe je beter. Kijk naar wat de crew van LOTR-films heeft gerealiseerd. Gelukkig moest Alphonso de last niet alleen dragen. Zijn oudste zoon Jonas hielp hem op meerdere vlakken. Alles was op de milliseconde gepland en berekend. Net omdat de technologie zo hoge eisen stelde. Dat is ook de voornaamste reden waarom George Clooney de rol van Robert Downey Jr. overnam. Jr. improviseert graag en daarvoor was hier geen tijd en ruimte.

Zoals gezegd is George Clooney de man die Sandra Bullock laat zweven. Niet alleen door zijn looks, ervaring en humor. Maar Clooney wist verdoemd goed wat de film nodig had. Zo schreef hij op eigen initiatief de scène waarin Bullock vertelt over haar dochter. Het gaf Alfonso meteen het noodzakelijk kloppend hart van Bullocks personage en de hele film. De film handelt over het leven, de dood en wedergeboorte, alleen is de locatie niet zo vanzelfsprekend.

Of Gravity ook de grote winnaar wordt tijdens de Oscars is nog even een vraagteken. Maar iets zegt mij dat de prent met heel wat technische beeldjes gaat lopen.

•Collision Point: The Race to Clean Up Space (BD, DVD): De pracht van de sterrenhemel kan niet verhullen dat er heel wat kunstmatige materialen rond de Aarde zweven, die de toekomst van ruimtevaart en wereldwijde communicatie in gevaar brengt.
•Aningaaq (BD, DVD): Deze prachtige kortfilm van Jonas Cuarón werpt een andere blik op de krachtige en aangrijpende scène waarin Dr. Stone contact probeert te leggen met de Aarde.
•Mission Control – Gravity (BD): Alfonso Cuarón’s Gravity toont film zoals we het nooit eerder gezien hebben.