Review blu-ray San Andreas

San Andreas

Rampenfilms steken zo en toe nog eens de kop op. Lange tijd had Roland Emmerich hier een patent op. Denk maar aan films als 2012 en The Day After Tomorrow. Anno 2015 waagt Brad Peyton zich aan het genre met in de hoofdrol Dwayne Johnson. De film San andreas is sinds 28 oktober beschikbaar op dvd, blu-ray, 3D blu-ray en video on demand.

Rating: ★☆☆☆☆

San Andreas

Regie: Brad Peyton
Cast: Dwayne Johnson, Carla Gugino, Alexandra Daddario, Ioan Gruffudd, Paul GiamattiHugo Johnstone-Burt, Art Parkinson
Muziek: Andrew Lockington

Wanneer de aarde openscheurt, hele wijken worden opgeslokt en wolkenkrabbers als kaartenhuisjes in elkaar storten is er maar een man die redding kan brengen: Dwayne Johnson! Alleen moet je dat met een ferm korreltje zout nemen. Johnson is de gespierde helicopterpiloot die aan het begin van de film nog wel het leven redt van een meisje die met haar wagen in een ravijn is terechtgekomen. Voor de rest van de film schenkt hij nog nauwelijks aandacht aan andere mensen in nood. Zijn dochter en ex-vrouw komen op voor hem de eerste plaats.

This is not a normal day!

Paul Giamatti is de wetenschapper een manier heeft gevonden om aardbevingen te voorspellen. Helaas voor hem is dat net op het moment dat de platen van de San Andreas breuklijn na pakweg 100 jaar terug beginnen te bewegen. De gevolgen zijn niet te overzien. Steden als Los Angeles en San Francisco moeten er aan geloven. De computergeeks hebben heel wat uren werk gestoken in het realiseren van al die miserie. Het oogt indrukwekkend, maar niet helemaal overtuigend wegens not real enough.

San Andreas

Ook niet overtuigend zijn de personages die vrij eendimensionaal. Je hebt de heldhaftige vader, de moeder die moet inzien dat haar rijke nieuwe vriend maar een broekschijter is, de dochter is slim genoeg om zich uit de meeste bangelijke situaties te redden. Als het haar niet lukt, dan kan ze rekenen op de hulp van de voorspelbare jonge Brit die een oogje op haar heeft en zijn kleinere broer als sidekick. De cameo van Kylie Minogue ben je even snel vergeten als de rest van de film.

Een complete ramp is deze San Andreas niet, maar dit soort van films – zeker op de manier waarop die werd gemaakt – hoort thuis in de jaren 1990.

• San Andreas: The Real Fault Line
  • Dwayne Johnson To The Rescue