Review blu-ray The 100 (seizoen 2)

The 100

Didier Van Hoorebeke

Didier

Wat moet een mens doen wanneer het televisieseizoen is afgelopen en wanneer de seizoensaflevering van series als Orphan Black, Game of Thrones en Orange Is The New Black ook verslonden zijn? Teruggrijpen naar de good old dvd en/of blu-ray. En dan komt de release van The 100 op 6 juli op het gepaste moment.

Bedenker: Jason Rothenberg
Cast: Eliza Taylor, Paige Turco, Thomas McDonell, Eli Goree, Marie Avgeropoulos, Bob Morley
Muziek: Evan Frankfort, Marc Dauer, Liz Phair

The 100

Welgeteld een jaar geleden maakte ik kennis met The 100. In de serie worden 100 min of meer stoute kinderen naar de Aarde gestuurd terwijl het zuurstofgehalte in hun ruimtebasis De Ark naar beneden gaat. In de slotaflevering vechten de overblijvers op leven en dood. Hun ouders wagen uiteindelijk ook hun kans en crashen enkele kilometers van hun kroost. Hoe gaat het verder? Je komt het al snel te weten in de eerste afleveringen van seizoen twee.

De groep jongeren is uit elkaar gevallen. Sommigen sterven tijdens het gevecht met de lokale Grounders, anderen worden gevangen genomen. De blonde Clarke en nog 47 andere jongeren worden gered door de inwoners van het ondergrondse Mount Weather. President Dante Wallace verwelkomt hen met open armen, heel veel lekker eten en een vriendelijk woord. Maar leidster Clarke is op haar hoede. Ze is ervan overtuigd dat het allemaal maar schijn is. Tijdens haar speurtocht ontdekt ze dat ze gelijk heeft. Het is nu aan haar om de rest van haar groep te redden.

The 100

Ondertussen vestigen hun ouders en de andere volwassenen zich in het kamp Jaha, genoemd naar hun leider die is achtergebleven op De Ark. Maar lang duurt het niet voordat ze zelf worden bedreigd door een onbekende tegenstander. Octavia en Lincoln zoeken op hun beurt een veilige plek, maar  vallen in handen van een oude vijand. Finn en Bellamy bundelen hun krachten en beginnen een speurtocht naar hun lotgenoten.

Net als in het eerste seizoen worden er moeilijke vragen gesteld over goed en slecht, over eerlijkheid en rechtvaardigheid, over het leven en de dood. Medemensen worden gebruikt als levende bloeddonoren, anderen worden gehersenspoeld tot kannibalen en dan is er nog de verontrustende scène waarin 18 ongewapende mannen, vrouwen en kinderen worden neergeknald. Neen, dit is niet je doorsnee tienerserie over jaloezie en verliefdheid. De makers weten wat voor show ze in handen hebben. Daardoor vergeef je de clichés, maar ben je evenzeer verrast wanneer ze dan toch een andere weg durven inslaan. Vernieuwend en nagelbijtend is het allemaal niet, goedgemaakt entertainment dan weer wel. En laat dat laatste nu net het hetgeen zijn wat je nodig hebt tijdens een windstille televisiezomer. En daardoor krijg je zin in meer.

BONUSMATERIALEN

• Deleted Scenes
  • Gag Reel