Review blu-ray The Danish Girl

The Danish Girl

Universal

Didier Van Hoorebeke

Didier

Ik kan me niet inbeelden hoe het voelt om geboren te zijn in een verkeerd lichaam. Anderen weten het van zichzelf vrij snel, al duurt het vaak jaren voor ze dat luidop durven zeggen tegen anderen. The Danish Girl toont de weg die Einar aflegt van man tot vrouw. De ingreep is een van de vele eerste stappen voor zielsverwanten.

• Regie: Tom Hooper
  • Cast: Alicia Vikander, Eddie Redmayne, Amber Heard, Matthias Schoenaerts
  • Muziek: Alexandre Desplat
The Danish Girl

Universal

Aan de hand van Oscarwinnaars Eddie Redmayne en Alicia Vikander vertelt The Danish Girl een bijzonder waargebeurd liefdesverhaal geregisseerd door Oscarwinnaar Tom Hooper. De regisseur neemt ons met het boek van David Ebershoff mee naar het Kopenhangen van 1920. Daar wonen Gerda en Einar Wegener, twee schilders. Hij is een gerespecteerde kunstenaar bekend om zijn landschappen met bomen. Zij is een vrouw en moet volgens experten nog haar plaats vinden binnen de kunstwereld.

I love you, because you are the only person who made sense of me. And made me, possible.

Op een doordeweekse dag vraagt Gerda haar man Einar om voor haar model te staan. De aanraking met de stof brengt in hem iets tot leven. Einars onderdrukte gevoelens komen naar boven en wil hij verder door het leven als vrouw. Einar begint aan een baanbrekende reis die alleen mogelijk is door de onvoorwaardelijk liefde van zijn vrouw. Gerda steunt haar man, omdat ze met hem als model voor haar schilderijen wel de nodige erkenning krijgt van kenners en het publiek. Einar kleedt zich anders, spreekt op een zachtere manier en werkt aan zijn volledige houding. De man verdwijnt meer en meer naar de achtergrond en maakt plaats voor de transgender pionier Lili Elbe.

Centraal mag dan wel het personage of de personages van Eddie Redmayne staan, het prijsbeest van deze prent is zonder twijfel Alicia Vikander. Je leeft mee met de strijd die Gerda levert: moet ze haar man de vrijheid geven die hij zoekt of moet ze vechten voor de man waarmee ze is getrouwd. Door haar werk ontmoet Gerda Hans Axgil (Matthias Schoenaerts), een kunsthandelaar met begrip voor haar situatie en hij is voor haar iemand met een schouder om op te huilen.

Let me help, please.

The Danish Girl

Universal

Oorspronkelijk circuleerde de namen van Tomas Alfredson (Tinker Tailor Soldier Spy) en Lasse Hallström (de regisseur van tal van ABBA videos), met Rachel Weisz als Gerda. Maar uiteindelijk kreeg Tom Hooper de job. Hij heeft zoals in zijn vorige films enorm oog voor detail, cameraposities en locaties. Zo zijn de scènes met Matthias Schoenaerts opgenomen in Brussel, maar lijkt het alsof het trekpleisters zijn in Kopenhangen. Hoe mooi het allemaal ook is, toch kan Hooper de aandacht niet constant vasthouden en vervalt het hele verhaal al snel in een repetitief proces van liefde, verdriet, troost en hoop. De muziek van de Fransman Alexandre Desplat geeft alles de nodige zuurstof, maar kan zelf weinig verrassen.

Gelukkig houden de vertolkingen stand. Zeker dus die van Alicia Vikander. De Zweedse schoonheid krijgt de laatste jaren meer en meer aanbiedingen en telkens overstijgt ze zichzelf, ook als de film flopt (Seventh Son, The Man From U.N.C.L.E.). Haar Oscar voor de rol van Gerda verzilvert ze vermoedelijk door Lara Croft opnieuw tot leven te wekken, iets wat haar niet meteen in dank wordt afgenomen. Maar wat geeft dat als die andere winnares Brie Larson mogelijks in de huid kruipt van Captain Marvel.