Review blu-ray: The Walking Dead seizoen 6

The Walking Dead

eOne

Didier Van Hoorebeke

Didier

De sociale media, tijdschriften en kranten stonden er vol van: seizoen zes van The Walking Dead was een televisiekanon van formaat. Heb je deze jaargang om onverklaarbare redenen nog niet gezien via Fox, Netflix of op een andere manier? Dan grijp je best je kans met de dvd- en blu-ray- release. Trust me: kijken doe je op eigen risico!

Spoilers! De overtreffende trap is zeker van toepassing op dit zesde seizoen van The Walking Dead. Sheriff Rick Grimes en de andere overlevenden van de zombieplaag zitten in het afgeschermde stadje Alexandria. Ze leiden er hun eigen leven, maar Rick is onrustig omdat ze niet weten welk gevaar buiten de muren ronddwaalt. Tijdens de eerste helft van het seizoen zien we hoe een grote zwerm walkers vanuit een afgelegen steengroeve drie dagen lang op weg is naar Alexandria. Rick en co. bedenken een ingenieus plan om de levende doden weg te leiden. De spanning tussen Glenn en Nicholas was al te snijden, en vergroot alleen maar wanneer de twee van de rest worden afgesneden door walkers. Nicholas offert zichzelf op, maar neemt in zijn val Glenn mee. Het einde van die aflevering en de daaropvolgende episode zorgen bij iedereen voor heel wat ongeloof en twijfel. Het moet gezegd dat de makers het bijzonder slim hebben gespeeld door de begingeneriek aan te passen.

The Walking Dead

eOne

“When they come for us, we’ll end it. The whole thing”.

Alexandria wordt helaas aangevallen door een groep genaamd The Wolves. Niet iedereen overleeft die aanval en Alexandria is niet langer een veilige schuilplaats. Er ontstaat onenigheid tussen Carol en Morgan. Hij is niet te spreken over de manier waarop zij denkt over de waarde van het leven, en vooral dat van een gevangene. Ook tussen de kinderen is er afgunst. Enid doet het hart van de jongens sneller slaan, wat zorgt voor jaloezie met zware gevolgen. Twee maanden na de hele aanval lijkt de rust teruggekeerd, maar het is stilte voor de storm. Onze groep mag zich klaarmaken voor een ultieme confrontatie dankzij de ontmoeting met Jesus.

Daryl, Abraham en Sasha ontmoeten ondertussen dan weer Dwight, die op de vlucht is voor een andere bende: The Saviors. Daryl heeft het niet zo begrepen op bedreigingen en blaast een groep volgelingen van Negan overhoop. Het is niet de laatste keer dat ze de naam van Negan zullen horen. Ook de gevangenschap en de bevrijding van Carol en Maggie zijn een stap in de richting van Negan.

“You can breathe. You can blink. You can cry. Hell, they’re all gonna be doing that”.

The Walking Dead

eOne

Het seizoen eindigt met een cliffhanger vanjewelste. Rick en een groot deel van zijn ‘familie’ moeten knielen voor Negan. Hij wil aan hen bewijzen waarom iedereen zijn naam kent, en vooral die van Lucille. Zowel mens als walker vrezen de bloeddorst van dit wapen. Vanaf de laatste aflevering van seizoen zes was het afwachten tot de start van seizoen zeven om te weten van wie we met pijn in het hart afscheid moeten nemen. Geloof me, het was een schok en niet bestemd voor gevoelige kijkers.

Iedereen heeft in de maand juni de mond vol van Game of Thrones. En dat is zeer terecht. Maar daardoor verdwijnt The Walking Dead wat naar de achtergrond, zeker als het gaat over (de bekendste) televisieprijzen. En da’s dan weer heel onterecht. Soms is het verhaal wat traag, maar eens het uit de startblokken is geschoten, is er geen ontkomen aan. The Walking Dead is superspannend van begin tot einde. De dvd en blu-ray zijn beschikbaar sinds eind september.