Review Borgen seizoen 3

Innemend, bloedmooi, talentvol en intelligent. Zo kwam  over toen ze aan de tafel zat van Lieven Van Gils. De lucky guy verwelkomende haar in zijn show tijdens de promoronde voor het derde seizoen van Borgen. De Canvas-kijker kennen dankzij deze sterk gemaakte reeks meer over het wel en wee van de Deense politiek.

Op het einde van het tweede seizoen kondigde premier Birgitte Nyborg vervroegde verkiezingen aan. Bij de start van seizoen drie maken we meteen een sprong in de tijd van meer dan twee jaar. In die twee jaar is er zowel privé als op politiek vlak veel veranderd. Die politiek heeft Nyborg vaarwel gezegd. Ze is nu een succesvolle zakenvrouw. Ze reist de wereld rond, snoept ondertussen van wat mannelijk schoon en keert dan huiswaarts geladen met geschenken voor haar kinderen.

Maar het kriebelt weer bij Nyborg. Ze lonkt terug naar de politiek. De Middenpartij onder leiding van Jacob Kruse heeft haar politieke roots en koers verloren. Maar Kruse ziet haar terugkeer niet zitten. In seizoen twee verbandde ze hem immers naar Europa. Hij ziet haar dan ook een bedreiging voor zijn macht. Maar onze Nyborg is niet de soort vrouw die zich zomaar opzij laat zetten. You go girl.

Hoe zit het met de andere personages? Katrine Fønsmark (Birgitte Hjort Sørensen) en Kasper Jull (Pilou Asbæk) hebben samen een kind op de wereld gezet. Helaas vormen ze geen koppel meer. Katrine werkt nog steeds voor de televisiezender. Voorlopig toch want er komen nieuwe bazen. En Katrine krijgt ook een interessante jobaanbieding. Kasper die werkt ook voor televisie. Hij heeft er met de nieuwschef Torben Friis (Søren Malling) een programma dat commentaar geeft op de politieke actualiteit. Of dat programma zal blijven bestaan is onduidelijk, want zoals gezegd zijn er nieuwe bazen.

Al van de eerste aflevering is het duidelijk: deze derde Borgen is alles waar de fans maar van kunnen dromen.  heeft in dit derde seizoen nog niets van haar charme en uitstraling verloren. Meer zelfs. Alleen al voor haar Engelse uitspraak val ik in zwijm, echt eerlijk waar. Het is met pijn in het hart dat we afscheid hebben moeten nemen van dit personage en de reeks. Deze derde is immers de laatste. Maar de makers eindigen wel in schoonheid.