Review: Bullet To The Head

Eone

Eone

Rating: ★☆☆☆☆

De ene verfilming van een graphic novel is dat andere niet. Dat is duidelijk tijdens het bekijken van Bullet To The Head. Er schort zoveel aan de film van Walter Hill dat ik haast niet weet waar eerst beginnen. Als we hier 10 jaar op hebben moeten wachten, dan had Hill beter nog wat langer gewacht. Het enige lichtpuntje in deze B-film is de score door nieuwkomer Steve Mazzaro. Als filmmuziekliefhebber kan ik dus alvast de raad geven: vergeet de film, luister naar de soundtrack.

I take out the trash!

Regie: Walter Hill
Cast: Sylvester StalloneJason MomoaChristian Slater
Muziek: Steve Mazzaro

EOne

In de snoeiharde actiefilm Bullet to the Head is Sylvester Stallone op zijn best. Dat lezen we in de synopsis. Snoeihard? Goh, als je schietpartijen en explosies zonder echte reden goed vindt, dan is dit jouw film. Een reden heeft Sylvesters personage (met de meest belachelijke naam ever: James Bonomo) niet nodig. Hij schiet eerst en stelt later de vragen, als hij goesting heeft. De droge humor is van de ergste soort die je maar kunt bedenken. “Ik kan je doden met deze appel”… .

Ook een misser van formaat is de voice-over ingesproken door de man die je vooral kent als Rambo en Rocky. Stallone klinkt alsof hij door teveel botox zijn lippen niet meer kan bewegen. Zijn dialogen vallen uit zijn mond alsof hij geen tanden meer heeft. Voor wie toch nog wil weten waar de film over gaat, sta mij toe. Huurmoordenaar Stallone ruimt een ex-politieagent uit de weg. Dat brengt de andere politieagent Taylor Kwan (Sung Kang) in actie. Hij wil uitleg vragen aan Stallone en de waarheid achter alles achterhalen. Maar met Stallone is dat niet eenvoudig.

He’s gonna punch your ticket and I’m gonna watch!

Eone

Er volgt een pak logische maar oh zo oninteressante scènes, slechte dialogen, flauwe explosies en acteerprestaties van wisselvallend niveau. Het klikt ook niet echt tussen Kang en Stallone. Het hele buddy gedoe werkt hier niet. Wat er ook niet werkt zijn de slechterikken. Jason Momoa speelt de stilzwijgende henchman die werkt in opdracht van Adewale Akinnuoye-Agbaje. Momoa verschijnt ten onpas in beeld en laat iedere keer een slaapverwekkende en lachwekkende indruk achter. Ook Adewale Akinnuoye-Agbaje is een blaffende hond maar bijten doet hij niet. Christian Slater is in deze film nog maar een schimp van het tieneridool dat hij was ten tijde van Pump Up The Volume.

Nog niet eens halfweg de film was ik de draad kwijt, net als de scenarist. Zowel Hill als Stallone hebben de boel nog proberen redden, maar dat is hen niet gelukt. Het einde heb ik wel nog opgepikt, maar vraag mij niet hoe het precies is afgelopen. Ik lag er lang niet wakker van. Helaas, want stiekem kan ik altijd wel een film met Stallone smaken. Maar dan moet Sly ook een beetje van goede wil zijn geweest. En voor mij was dat deze keer niet het geval.