Review: Dead Man Down

Eone

Eone

Niels Arden Oplev maakte een paar jaar geleden faam met de verfilming van de originele The Girl with the Dragon Tattoo. Dat succes levert hem de regiestoel op voor Dead Man Down. Daarin plaatst hij zijn muze Noomi Rapace in het midden van een afrekeningsverhaal.

Eone

Regie: Niels Arden Oplev
Cast: Colin Farrell, Noomi RapaceTerrence HowardDominic CooperIsabelle Huppert
Muziek: Jacob Groth

Gangster Alphonse  (Terence Howard) wordt al drie maanden geterroriseerd door berichten en verknipte foto’s. Van wie ze komen en waarom is voorlopig een raadsel. Maar wanneer hij een van zijn medewerkers in een diepvries vindt, volgt hij een spoor dat leidt tot een slachtpartij. Helaas voor hem heeft hij de verkeerde afgemaakt. De echte dader Victor (Colin Farrell) staat dichter bij hem dan dat hij weet.

Die dader en wat zijn kwaliteiten zijn is ook Beatrice (Noomi Rapace) opgevallen. Ze roept zelfs zijn hulp in. Ze wil wraak nemen op de man die haar voor het leven littekens heeft bezorgd. Niet dat onze dader een huurmoordenaar is. Neen, het is een gewoon huisvader uit Oost-Europa. Maar dan eentje die niet schuw is van een marteling of het achterlaten van een stapel lijken. In een bijrol herken je Isabelle Huppert als de moeder van Beatrice. Zij keurt op haar manier de jongens die dochterlief over de vloer krijgt. Sinds lange tijd zouden moeders moeten weten dat braaf ogende jongens niet altijd zo braaf zijn als ze lijken.

Eone

Al bij al blijft deze Dead Man Down vrij oppervlakkig. Er is niets dat meteen uitspringt, niet qua verhaal, niet qua acteerprestaties of soundtrack (die muziek is trouwens van Jacob Groth, de man van het vermelde Dragon Tattoo). Het is gewoon nummer 13 in een dozijn. De enige die echt een vuist kan maken is Dominic Cooper. Als jonge speurneus en vader volgt hij de sporen naar de dader. Cooper is hier duidelijk veel beter in zijn element dan in pakweg Abraham Lincoln: Vampire Hunter.