Review: Dicte

Liefhebbers van Scandinavische crimeseries hebben er weer een reeks bij: Dicte. Net als Those Who Kill is deze reeks gebaseerd op de misdaadromans van Deense bestseller-auteur Elsebeth Egholm. Maar tussen de twee is er toch een wezenlijk verschil.

Cast: Iben HjejleLars BrygmannLærke Winther Andersen
Muziek: Jeppe Kaas

Na haar scheiding verhuist Dicte Svendsen met haar tienerdochter Rose van Kopenhagen naar haar geboortestad Aarhus. Ze is klaar voor een nieuwe start als misdaadjournalist. Dankzij haar mensenkennis en betrokkenheid slaagt Dicte er in om gecompliceerde misdaden sneller op te lossen dan het lokale rechercheteam. Daarnaast probeert ze haar privéleven op orde te stellen.

De bovenstaande synopsis is kort, bondig en simpel, net als de eigenlijke serie. Het is allemaal net iets te afgelikt, binnen de lijntjes en voorspelbaar. Telkens verspreid over twee afleveringen gebeurt er een misdaad waarbij Dictie toevallig betrokken is. Dat gaat van draagmoeders die uitgebuit worden tot vermoorde buurvrouwen en meer. En ieder keer is Dicte de speurders een stap voor. Zij vindt eerst de cruciale informatie. Informatie waarmee ze zichzelf dan weer in nesten werkt zodat de politie haar uit de penarie moet helpen.

Daarnaast is er dus het persoonlijke leven dat gevuld is met een ex-man die zijn ex-vrouw graag nog eens ‘omarmt’. Haar dochter verkiest een crimineel als liefje en haar twee beste vriendinnen laat ze tijdens hun meidenavond steeds zitten door een case. Verder is er de zoektocht naar haar zoon die ze als tiener moest afstaan van haar wereldvreemde ouders die geen contact met haar willen hebben.

Zoals gezegd is deze reeks net iets te simplistisch geschreven wat de verhaallijnen betreft. Je moet het deze keer meer hebben van enkele rake dialogen zoals Dicte die zeker is dat ze minstens een ding kan dat de politie niet kan. Waarop speurder John Wagner haar gelijk heeft en antwoord: je kunt zittend plassen. Het is jammer dat Wagner en zijn lesbisch collega nevenpersonages zijn, want zij zouden in hun eigen serie een perfect duo vormen voor het echte speurwerk.

Het verschil met andere reeksen is dat er met Dicte duidelijk gekozen is voor een serie waar vriendschap, familiebanden en leven en werk centraal staan. Wat die onderwerpen betreft zit de reeks goed. Op vlak van het echte criminele speurwerk laat Dicte het beter over aan haar andere Scandinavische collega’s.