Review dvd: Born to Be Blue

Dieter

Het bij ons in de bioscoop onuitgegeven Born to Be Blue werd vorige maand nog opgepikt door de programmatoren van het Film Fest Gent en is sinds 27 oktober ook beschikbaar op dvd en VOD.

Regie: Robert Budreau
Cast: Ethan Hawke, Carmen Ejogo, Callum Keith Rennie, Tony Nappo, Stephen McHattie, Janet-Laine Green, Dan Lett, Kedar Brown
Muziek:
David Braid, Todor Kobakov, Steve London

De Canadese scenarist/regisseur Robert Budreau schetst in Born to Be Blue het tragische portret van de virtuoze Amerikaanse trompettist Chet Baker (1929 – 1988), een icoon van de toonaangevende West Coast Jazz-school. Budreau is er met de film in geslaagd om een helder beeld te geven van wat Baker dreef als muzikant en wat hem precies zo uitzonderlijk maakte.

Born to Be Blue

Universal

Hij doet dit zonder zich te bezondigen aan allerhande verplichte nummertjes die schering en inslag zijn in dit genre. In plaats van vast te houden aan een chronologisch overzicht van Bakers turbulente leven, beperkt de regisseur zich tot een sleutelmoment uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Born to Be Blue volgt “de James Dean van de jazz” vanaf zijn vrijlating uit een Italiaanse cel (als Baker het aanbod krijgt om zichzelf te spelen in een film die z’n door zwaar heroïnegebruik geruïneerde carrière moet rehabiliteren) tot aan zijn comeback in de clubs van New York. Feiten en fictie lopen door elkaar in dit rijk geschakeerde portret, dat zowel het talent en charisma als de persoonlijke zwakheden van de crooner laat zien.

Bakers moeizame herstel aan de zijde van een liefdevolle actrice – nadat drugsdealers hem aftuigden en er voor hem geen plaats meer was op het podium – vormt de rode draad doorheen deze bevlogen biopic, waarvan behalve de grenzeloze passie voor muziek ook een zekere tristesse uitgaat.

Hoe goed Budreau zijn werkstuk ook in de hand heeft, Born to Be Blue blijft een onvervalste acteursfilm. Ethan Hawkes bescheiden vertolking van de gekwelde musicus oogt een tikkeltje bestudeerd, maar krijgt gaandeweg ook echt iets fascinerends. Zijn uitvoering van My Funny Valentine, de hymne waarmee Baker voor eeuwig geassocieerd zal blijven, is er één om stil van te worden. Zelfs de vrouwelijke hoofdrol – die eigenlijk symbool staat voor de verschillende vrouwen uit Bakers leven – is geen dame die in de schaduw leeft van een genie, maar een geheel uitgewerkt personage, dat door Carmen Ejogo (bekend van de protestmars-film Selma) met gepaste waardigheid wordt neergezet.

Born to Be Blue

Universal

Het siert Hawke overigens dat hij steeds vaker kiest voor kleinschalige projecten waarmee hij interessante onderwerpen kan aansnijden die hem nauw aan het hart liggen. Zo stond hij zelf al achter de camera voor Seymour: An Introduction (2014), zijn warm aanbevolen documentairefilm over de briljante concertpianist Seymour Bernstein, die z’n plek in de schijnwerpers tot ieders verbazing inruilde om zich te kunnen toeleggen op het lesgeven.

The Making of Born to Be Blue