Review dvd: Café Society

Café Society

Paradiso

Dieter

Dieter

Café Society, dat de 69e editie van het wereldvermaarde Festival de Cannes op gang mocht schieten, is een fijne retro-trip doorheen het Hollywood van de jaren negentienhonderddertig en vanaf 11 december verkrijgbaar op dvd.

Regie: Woody Allen
Cast: Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, Steve Carell, Jeannie Berlin, Parker Posey, Blake Lively, Ken Stott, Corey Stoll, Paul Shackman, Sheryl Lee

Café Society, de jongste prent van de onvermoeibare Woody Allen, bewijst dat een mens soms -tegen alle verwachtingen in- nog aangenaam verrast kan worden.

Café Society

Paradiso Home Entertainment

Jesse Eisenberg speelt het alter ego van de regisseur, met wie hij zelfs zijn neurotische trekjes lijkt te delen. Hij is een onbeholpen twentysomething uit het arbeidersmilieu van de Bronx die z’n familie achterlaat om het geluk te beproeven in Hollywood. Op zoek naar een baan tracht de naïeve dromer en romanticus zijn weg te vinden in de grootstad, waar alles om status en geld draait. Steve Carell vertolkt zijn vervreemde nonkel en invloedrijke filmbons die de knaap onder z’n vleugels neemt; een stralende Kristen Stewart is de aantrekkelijke secretaresse aan wie de protagonist prompt zijn hart verliest.

De regisseur leent zijn onmiskenbare stemgeluid aan de film om deze van commentaar te voorzien, maar laat zijn gebruikelijke cynische toon gelukkig achterwege. De eerste helft van Café Society volgt de lotgevallen van de jonge snaak en vormt de aanzet naar het tweede luik, dat zich laat lezen als een mooi tijdsbeeld over verkeken kansen en ware liefde.

Het bitterzoete Café Society is even (v)luchtig als een zomerbries, maar het is met voorsprong de beste Woody Allen-romcom in jaren: geestig, charmant én niet in het minst geforceerd. De glansrijke fotografie draagt zeker bij tot dit succes en is afkomstig van drievoudig Oscar-winnaar Vittorio Storaro – de legendarische cameraspecialist van Apocalypse Now en Il conformista.

Geen extra’s.