Review dvd: Defiance seizoen 2

Defiance

Universal

In april van dit jaar maakte ik kennis met de serie Defiance. Het eerste seizoen vond ik aanvankelijk vrij simplistisch, herkenbaar en een herkauwing van andere reeksen. Maar naarmate het einde naderde van dat eerste seizoen was mijn interesse al iets groter door de verschillende intriges die gaandeweg werden gesmeed door de hoofdpersonages. Het was dan ook met groter enthousiasme dat ik begon aan seizoen twee.

Cast: Grant BowlerStephanie LeonidasJulie BenzGraham Greene, Tony Curran, Jaime MurrayJames MurrayAnna Hopkins
Muziek: Bear McCreary

Defiance

Universal

Dat tweede seizoen van Defiance zit weer bomvol actie. Het leven van de stedelingen anno 2046 is in rep en roer als Nolan (Grant Bowler) zijn stiefdochter Irisa (Stephanie Leonidas) zoekt. De ex-burgemeester Amanda (Julie Benz) moet het verlies van haar zus verwerken en de witte Stahma (Jaime Murray) ontbindt haar duivels en beraamt een plan om Dataks criminele zaken over te nemen. Dat zijn zowat de grootste verhaallijnen verspreid over 13 afleveringen. Wat we ook niet mogen vergeten is dat Datak ondertussen in de gevangenis zit door zijn geweldadige uitspattingen nadat hij kort tot burgemeester werd verkozen.

Ondertussen zorgt de controle van de Earth Republic over het stadje Defiance voor veranderingen met grote consequenties. Niles Pottinger (James Murray) zwaait er ondertussen de plak met aan zijn zijde Berlin (Anna Hopkins) die alles graag op camera vastlegt. Het viel me op dat vooral de vrouwen centraal staan in dit seizoen. Amanda valt van de sociale ladder en raakt als nieuwe uitbaatster van de Need/Want verslaafd aan drank, drugs en mannen. Dat het niet altijd goed afloopt is geen verrassing. Maar ze beleeft halfweg het seizoen wel de grootste verrassing van allemaal (naast de legendarische Sarah Conner-actrice).

Defiance

Universal

Zoals gezegd, hebben de vrouwen het voor het zeggen. Zo ontfermt Berlin zich over Tommy nu dat Irisa haar roeping volgt rond de restanten van de Ark die boven planeet Aarde zweven. Die roeping kan wel eens het einde betekenen van het oude St. Louis en de rest van de wereld. Ook Stahma ontpopt zich meer en meer als de godmother met wie je liever niet solt, al kan ze de (over)macht van haar echtgenoot niet altijd met een glimlach of (valse) gevoelens ontmantelen. Tot slot is er ook nog Christie McCawley (Nicole Muñoz) die moet zien dat ze haar echtgenoot Alak (Jesse Rath) niet kwijtspeelt aan een opdienster/dj die op haar manier een rijke man aan de haak wil slaan.

Dit tweede seizoen van Defiance is onderhoudend en entertaint gedurende alle afleveringen. Beetje bij beetje verdienen de personages meer en meer hun plekje in de wereld van sciencefiction. Tijdens F.A.C.T.S. heb ik nog geen lookalikes of wannabes tegengekomen, maar misschien is dat nog maar een kwestie van tijd. Een maand nadat seizoen twee afliep in Amerika bestelde Syfy alvast een derde seizoen van 13 afleveringen. We zijn er dus nog niet vanaf, en gelukkig maar.

Extra’s

• Season one alternate ending
  • Deleted scenes